Tog ikke så miljøvennlig likevel

Bygging og vedlikehold av skinnegang krever energi og bruk av fossilt brensel som slipper ut mye karbondioksyd, viser ny forskning fra Sverige.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Her kreves det nok ny skinnegang, ja."

Toget har rykte på seg for å være den mest miljøvennlige framkomstmåten, men kan faktisk bli slått av buss. Det er Niclas Svensson og kollegene hans ved Linköping universitet som har funnet ut dette.

De har ikke bare sett på det som tøffer eller suser over skinnene, men på selve skinnegangen. Og det er her vi finner de største miljøproblemene ved togdrift.

Skinner lages av stål, og stålverkene er miljøverstinger som bruker mye energi og slipper ut karbondioksid. Vedlikehold av skinnegangen fører også til forurensing, blant annet sprøyting med plantevernmidler.

Flertydig regnestykke

Svensson og kollegene hans fant faktisk ut at rutebusser bruker mindre energi enn tog, hvis man tar hensyn til at de deler veinettet med mange flere kjøretøy.

En tur med et elektrisk drevet tog krever isolert sett faktisk en tredjedel mer energi enn en tilsvarende bussreise, men dette blir oppveiet av at det elektriske toget ikke slipper ut karbondioksid.

Med et diesellokomotiv foran vognene taper faktisk toget miljøduellen mot bussen, selv når man ikke regner med miljøkostnadene med skinnegangen.

Tenk helhetlig

Niclas Svensson og kollegene hans oppfordrer det svenske Jernbaneverket til å tenke mer helhetlig i miljøspørsmål.

Fram til nå har Banverket bare regnet med vedlikehold av skinnegangen og ikke produksjonen av skinnene i sine miljøregnskap. Dette ønsker Niclas Svensson å endre med sitt forskerarbeid.

- Energiforbruk kan variere med så mye som 50 prosent i forskjellige stålverk. Banverket skulle kreve mer miljøvennlig produksjon av stålet de trenger, sier han.

Powered by Labrador CMS