Farlig å drikke for mye under trening

-Overdrevent inntak av væske før, under eller etter trening er unødvendig og kan få dødelig utfall, advarer en ekspert på sportsmedisin. Noe å huske på i sommervarmen.

Advarselen kommer etter rapporter om flere dødsfall på grunn av alvorlig mangel på salt i blodet - forårsaket av overdreven drikking.

I fjor døde for eksempel en kvinnelig deltager i Boston maraton fordi hun hadde tømt i seg for mye sportsdrikk før og under løpet.

Feilaktig studie

Inntil sent på 1960-tallet ble atleter anbefalt å ikke drikke mens de trente, fordi man trodde at dette reduserte prestasjonene.

I 1969 ble det imidlertid publisert en studie med feilaktig tittel (The danger of an inadequate water intake during marathon running) og høyst kritikkverdige påstander, skriver Thimoty Noakes fra Sport Science Institute i Sør-Afrika, i den siste utgaven av British Medical Journal.

Etter denne publikasjonen skjedde det forandringer, og atletene fikk retningslinjer for hvor mye de skulle drikke før, under og etter trening.

Antagelser

De første rapportene om saltmangel i blodet på grunn av overdrikking - såkalt hyponatraemic encephalopaty - kom like etter denne publikasjonen - fra atleter, militærpersonell og turgåere.

- Retningslinjene gjorde flere antagelser som ikke er understøttet av vitenskapelige fakta. Det ble heller ikke gjennomført tester for å forsikre seg om at retningslinjene alltid var trygge, skriver Noakes.

Antagelsene Noakes refererer til er for eksempel at all vekten som går tapt på grunn av væsketap under trening må erstattes raskt ved nytt væskeinntak, at tørstefølelsen undervurderer væskebehovet under trening, eller at det ikke kan være skadelig å få i seg for mye drikke.

Dødsfall

På bakgrunn av slike feilaktige antagelser har atleter blitt anbefalt å erstatte all væsken de taper gjennom svetting, eller å konsumere så mye vann de kan, eller drikke mellom 600 og 1 200 ml vann i timen.

Ifølge Noakes er imidlertid ingen av disse ideene basert på vitenskapelig bevis, spesielt ikke antagelsen om at man skal drikke så mye man klarer.

I medisinsk litteratur er det beskrevet minst sju dødsfall og mer enn 250 tilfeller av tilstanden hyponatraemic encephalopaty frem til i dag. Sannsynligvis er dette bare en liten del av det totale antallet tilfeller.

Mellom 400 og 800 ml i timen

- Siden sykdommens årsak er kjent, er det mulig å fullstendig forhindre den. Det beste rådet er kanskje at det å drikke for å stille tørsten virker trygt og effektivt.

- Et slikt væskeinntak varierer mellom 400 ml og 800 ml i timen for de fleste former for trening og konkurranse, alt etter treningsintensitet og temperatur, skriver Noakes.

Referanse:

Timothy Noakes; Overconsumption of fluids by athletes; British Medical Journal; volum 327, 19 juli 2003; side 113-224.

Powered by Labrador CMS