Sløving kan skade ryggen

Bruk ryggmusklene dine mens du har dem, oppfordrer australske forskere. Ellers kan de rett og slett legge ned arbeidet.

Publisert

Tilbringer du dagene foran datamaskina og kveldene på sofaen? I så fall burde ny forskning fra University of Queensland interessere deg midt i ryggen. Bokstavelig talt.

Det ser nemlig ut til at musklene som holder ryggraden oppe slår seg av hvis de brukes for lite, melder New Scientist. Og er musklene først satt ut av spill, kan det være temmelig vrient å vekke dem, selv med trening.

Trenger støtte

Hvis ryggraden skal holde kroppen sånn noenlunde rak, trenger den hjelp fra støttemuskler i ryggen. Noen av de viktigste er lumbar multifidus-musklene som klemmer knokkelraden på plass, og transversus abdominis, som holder hoftene sammen.

I de fleste tilfeller av smerter i den nedre delen av ryggen, er en eller begge disse muskelgruppene nede for telling. Det store spørsmålet er imidlertid hva som har knekt dem.

Vi vet at skader og tunge løft kan slå ut støttemusklene, men slike årsaker forklarer bare mellom 10 og 15 prosent av tilfellene. Nå lurer forskerne på om framskreden sløving på sofaen kan ha skylda, i hvert fall for en del av muskelsvinnet.

Åtte uker i senga

For å finne ut akkurat hvordan ryggen reagerte på liten bruk, fikk forskerne 19 frivillige unge menn til å tilbringe åtte uker i senga. I løpet av de knappe to månedene skjedde det dramatiske saker i ryggen.

Multifidus-muskelen til alle de 19 hadde svunnet hen, og blitt uvirksom. I tillegg viste det seg å være vrient å sparke de visne musklene i gang igjen. Seks måneder etter studiet var musklene til flere av de frivillige fremdeles ikke på høyden, selv om de hadde trent.

- Dette er det første studiet som viser at musklene som beskytter ryggraden slås av når de ikke bærer noen vekt, sier forsker Julie Hides til New Scientist. Å synke ned foran TV-en eller datamaskina i timevis kan ha akkurat den samme effekten.

Håp for de falne

Dermed ser det altså ut til at noe av hemmeligheten bak en frisk rygg er å lette på rompa en gang i mellom, så mye at musklene ikke rekker å døse helt av. Og skulle uhellet først være ute, finnes det heldigvis en måte å vekke opp svimeslåtte støttespillere på.

Med visuell tilbakemelding fra ultralydbilder under treninga, kan man nemlig lære seg å aktivere ryggmusklene på nytt.

Lenker:

New Scientist: Unused back muscles switch themselves off