Solbrent uten sol

Folk med psoriasis eller lupus kan få hjelp av ny kunnskap om hvordan vi blir solbrente.

(Illustrasjonsfoto: Wikimedia Commons)

Å bli solbrent er en sunn og naturlig reaksjon. Blod strømmer til, og reparerer vev som er skadet av den ultrafiolette strålingen fra sola.  Kroppen fjerner skadede hudceller som kunne blitt til kreft.

Men folk med noen hudsykdommer har ekstra store problemer med disse farlige strålene. Og nå kan de få hjelp av forskning som viser hvordan vi kan bli solbrente uten sollys.

For mye og for lite

Hvem kan ha glede av det? Jo, folk som trenger sollys som en del av sykdomsbehandlingen, for eksempel psoriasis-pasienter.

De har nemlig et dilemma: UV-strålene er både skadelige og helbredende. De er skadelige og øker faren for kreft, som for alle mennesker, men samtidig er de helbredende for psoriasis-utslettene.

Folk med sykdommer som elveblest og lupus har et annet problem. De er overfølsomme for de ultrafiolette strålene, og kan lett få store utslett av dem.

Biologiske dominobrikker

Nå kan folk med begge typer sykdommer dra nytte av hva forskere ved University of California San Diego School of Medicine har funnet ut.

De har gjort forsøk med celler som viser at det går an å styre hvor solbrent du blir, uavhengig av solstrålene.

I en artikkel i tidsskriftet Nature Medicine tegner de opp en innfløkt årsaksrekke av biologiske dominobrikker som tilslutt ender opp med å gjøre oss alle til rødhuder.

RNA-biter

Slik bikker brikkerekka: De mest skadelige, korbølgede UV-B-strålene fra sola slår inn i huden. Hudcellene som blir truffet, sender fra seg småbiter av RNA-molekyler.

Vanligvis er RNA en slags oppskriftsbok. Cellen bruker oppskriften til å lage proteiner. Men de små RNA-bitene som UV-strålene lager, gjør en helt annen jobb.

RNA-bitene går nemlig fra de stråleskadede hudcellene til andre, friske hudceller og til hvite blodceller. De setter i gang disse friske cellene med å lage to stoffer.

Ett stoff dreper skadede hudceller som kan bli til kreftceller. Et annet øker strømmen av blod gjennom huden.

Med andre ord: Vi blir solbrente.

Mikroskopbilde av hudceller. (Foto: Thomas Deerinck, National Center for Microscopy and Imaging Research, UC San Diego.)

Viktig nøkkel

Forskerne sitter altså med en viktig nøkkel til hvordan vi blir solbrente. Nøkkelen er de små bitene av RNA.

De kan bruke nøkkelen til å stanse effekten av de små RNA-kjedene. Da vil også prosessen som gjør oss solbrente, bli stanset. Det kan være til hjelp for folk med lupus, elveblest eller andre sykdommer som gjør dem ekstra lysfølsomme.

Solbrent uten sol

Men forskerne kan også vri RNA-nøkkelen motsatt vei: RNA kan gjøre folk solbrente uten solas farlige UV-stråler. Dermed kan folk med psoriasis få hjelp mot utslettene, uten risikoen ved å ligge i sola.

Kunstig solbrenthet kan kanskje også brukes til å starte opp kroppens eget forsvarssystem som ødelegger kreftceller.

Mann og mus

Forskerne har delvis brukt celler fra mennesker og delvis fra levende mus i forsøkene. Det er et stykke fram før mekanismen kan vises på levende mennesker.

Derfor er det et godt stykke igjen før disse resultatene kan omsettes i medisinsk behandling. I framtida håper også forskerne å lære mer om hva arvestoffet betyr for hvor lett vi blir solbrente.

Jamie J Bernard et.al: Ultraviolet radiation damages self noncoding RNA and is detected by TLR3, Nature Medicine, Letter, doi:10.1038/nm.2861