Mer kreativ i stille og frisk luft

En skitur mellom julestille graner kan åpne de kreative porene. Men skru av mobilen!
20.12 2012 05:00


Naturen gir deg varsomme, myke sanseopplevelser som frigjør kreativiteten, viser amerikansk forskning.

Er du full av forvirrende tanker og tom for gode idéer? Bruk jula til å tømme hjerneloftet for gammelt skrot! Gå en lang tur, og la friske vinder fra skog og fjell blåse hodet rent!

Og hvis noen synes du er for lenge borte, kan du vifte med en fersk studie fra fagtidsskriftet PLoS ONE.

Den viser at flere dager i friluft uten forstyrrende nettsurfing øker kreativiteten.

Frisk luft og nettforbud

De amerikanske psykologene bak studien testet en gruppe unge voksne før de la ut på tur.

Testen målte kreativitet og evne til problemløsing.

Forsøkspersonene fikk boltre seg ute i naturen i flere dager. Ingen elektroniske apparater fikk være med.

Etter turen tok de samme test på ny. Da var ytelsen på testen gått opp rundt 50 prosent.

Forskerne innrømmer at de ikke vet sikkert hva som gir forbedringen – naturen eller nettforbudet eller begge deler.

Les også: Kreativitet kan læres

Myk sansing

Men de tror at moderne mennesker lider under alt for mange sanseinntrykk i hverdagen. Trafikken, telefonen og TV vil ha oppmerksomhet.

Dette kan overbelaste deler av hjernen som arbeider med kreativitet og problemløsing.

Ute i naturen vil sansene derimot få mer varsomme og myke inntrykk. De kan gi oppmerksomheten en mulighet til å hente seg inn igjen, ifølge forskerne.

Les også: Kreative er oftere psykisk syke

Finn et ord

Forskerne brukte en velprøvet standardtest for kreativitet og problemløsning. Den kalles Remote Associates Test, RAT.

I denne testen får deltakerne ti ordgrupper, hver med tre ord. For hver ordgruppe skal de finne på et fjerde ord som henger sammen med de andre tre.

For eksempel kan gruppen av ord være føre, smøre og humøret. Det fjerde ordet er da selvfølgelig ski, ikke sant? God tur!

Referanse:

Ruth Ann Atchley, David L. Strayer, Paul Atchley: Creativity in the Wild: Improving Creative Reasoning through Immersion in Natural Settings, PLoS ONE 12. desember 2012, e51474. doi:10.1371/journal.pone.0051474

Annonse

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse