Kanskje har vi kommet nærmere en forklaring på hvorfor kaffe er koblet til positive helseeffekter. (Foto: gpointstudio / Shutterstock / NTB scanpix)

Forskere finner mulig årsak til at kaffedrikkere er sunnere

Koffein ser ut til å gjøre noe godt i kroppen til mus. Men det er usikkert om det også virker slik for mennesker.

- Kaffeinntak har vært forbundet med god helse, og nå har forskere kanskje funnet en forklaring.
- Studiene er imidlertid basert på mus, og resultatene gjelder derfor ikke nødvendigvis på mennesker.
- Dansk forsker slår fast at det ikke er noen grunn til å tylle i seg kaffe for å forlenge livet.
- Forskningen er på et altfor tidlig stadium.

Flere befolkningsstudier har pekt på at kaffedrikkere er mindre utsatt for tidlig død, kreft, slag og diabetes type 2.

Men studiene har ikke kunnet avgjøre om det er koffeininnholdet som er årsaken.

Nå har tyske forskere funnet en mekanisme som kan ligge bak.

I en lang rekke forsøk på mus kan forskerne fra Tyskland vise at koffein aktiverer et protein som er med på å beskytte celler i hjertemuskelen.

Samtidig kan forskerne vise at mus som får en mengde koffein som svarer til fire kopper kaffe daglig for et menneske, har en redusert risiko for å utvikle åreforkalkinger.

«Disse resultatene bør føre til nye og bedre strategier for å beskytte hjertet, inkludert hensyn til kaffeinntaket i den eldre delen av befolkningen», argumenterer forskerne i en pressemelding.

Den nye studien som er utført av professor Judith Haendeler og professor Joachim Altschmeid fra IUF-Leibniz Research Institute for Environmental Medicine i Düsseldorf, og den er nettopp offentliggjort i det vitenskapelige tidsskriftet Plos Biology.

Passer med eksisterende forskning

Både forskning.no og videnskab.dk har tidligere beskrevet hvordan ulike vitenskapelige studier har antydet helsemessige fordeler ved å drikke kaffe.

Vidensråd for Forebyggelse (VFF) i Danmark utga i 2015 en rapport som samlet den daværende kunnskapen på området, og konklusjonen var klar:

Kaffe ser ut til å være sunt, men vi vet ikke hvorfor.

Lederen for arbeidsgruppen som skrev rapporten, klinisk førsteamanuensis Kjeld Hermansen fra Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet, har lest den nye tyske studien.

Hermansen er både imponert og begeistret.

– Det er en veldig grundig og spennende studie som peker på en potensiell mekanisme. Det kan være med på å forklare hvorfor vi ser disse effektene av kaffe, sier Hermansen.

Musestudie: Slik hjelper kaffe hjertet

Forskerne har gjennomført en lang rekke forsøk med koffein på celler og på mus.

De har blant annet lett etter en mekanisme som kan forklare hvorfor kaffe ser ut til å beskytte mot flere sykdommer. De har undersøkt om koffein kan være den sunne ingrediensen.

Studiene viser at koffein flytter et protein (p27) inn i mitokondriene (cellenes kraftverk) i hjertecellene.

Det beskytter hjertecellene mot celledød og kan gjøre om én celletype til en annen, noe som er viktig når kroppen skal reparere seg selv etter en blodpropp.

«Våre forsøk peker på en måte som koffein kan påvirke på helsen – ved å beskytte og reparere hjertet gjennom p27 i mitokondriene», forklarer Judith Haendeler i pressemeldingen.

Fikk syke mus til å leve lenger

I et annet forsøk gjennomførte forskerne eksperimenter med overvektige mus, gamle mus og mus som var disponert for å utvikle type 2-diabetes.

Hvis de fikk en mengde koffein som svarer til fire kopper kaffe om dagen, opplevde langt færre skader på hjertet.

«Å øke mengden p27 i mitokondriene i hjertemusklene kan kanskje brukes mot hjerte-kar-sykdommene og kanskje andre problemer», skriver Haendeler.

Koffeinfri kaffe beskytter mot type 2-diabetes

Forskningsresultatet kommer også med noen overraskelser. Det forteller Kjeld Hermansen.

Blant annet at de tyske forskerne finner en effekt av nettopp koffein, ikke bare kaffe generelt.

Hermansen forteller at tidligere studier har vist at vanlig kaffe og koffeinfri hadde like stor effekt mot diabetes.

– Det er noen nyanser som er interessante i forhold til det med kaffe. Tidligere har vi sett at filterkaffe og espresso gir ulik effekt, sier Hermansen.

– Alle disse tingene er fortsatt uavklart. I rapporten vår fra 2015 konkluderte vi med at det er vanskelig å avgjøre om effekten kommer fra koffein eller de andre komponentene i kaffe. Og det er mer enn 200 forskjellige stoffer i kaffe.

Husk på: Forsøkene er gjennomført på mus

Den danske forskeren slår også fast at resultatet ikke innebærer at alle bør tylle i seg kaffe for å forlenge livet.

Forskningen er på et altfor tidlig stadium.

Dessuten påpeker Hermansen at forsøkene kun er gjennomført på mus, og det umulig å si om den samme mekanismen finnes blant mennesker.

– Hos mennesker ser vi en sammenheng mellom kaffeinntak og lavere risiko for hjerte-kar-sykdommer, men vi vet ikke hvorfor, sier Hermansen.

– Vi vet ikke om det er de samme mekanismene i mennesker og mus. Det skal videre forskning belyse, avslutter han.

Forskere kontrollerer type 2-diabetes med kaffe

I en annen musestudie, som nylig ble offentliggjort i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Communications, fant forskere en genetisk mekanisme som kanskje kan forklare sammenhengen mellom kaffe og lavere risiko for diabetes.

Det gjelder et gen som lager noen små proteiner som kan regulere blodsukkeret.

Forskerne spleiset genene inn i mus med diabetes, og når musene senere fikk kaffe, laget de de blodsukkerkontrollerende proteinene.

Forskningsarbeidet er et såkalt «proof of concept» som viser at man kan designe celler som kan hjelpe til med å regulere sykdommer ved å justere inntaket av ulike hverdagsprodukter, for eksempel kaffe.

N. Ale-Agha mfl: «CDKN1B/p27 is localized in mitochondria and improves respiration-dependent processes in the cardiovascular system-New mode of action for caffeine», Plos Biology (2018), doi: 10.1371/journal.pbio. 2004408