Miltbrann mot kreft

Farlige saker i naturen er alltid litt interessante for oss mennesker. Kanskje vi kan temme dem, og bruke dem mot våre fiender? Nå vil man bruke miltbrann mot kreft.

Miltbrannbakterien har vært hett stoff en stund. Det er fordi den kan sendes i posten, og fordi den lager en dødelig gift som klipper enzymer i to. Og det dør man av, ganske fort.

Søker særtrekk

Nå har forskere ved US International Institutes of Health funnet ut at de kan bruke bakteriens usympatiske egenskaper som våpen mot en annen ufyselighet; kreftceller.

Når man skal finne nye måter å ta knekken på kreft på, leter man ofte etter trekk som skiller kreftcellene fra alle de andre delene av kroppen. En av spesialitetene til de syke cellene er at de lager store mengder av stoffet urokinase.

Modifisert miltbrann

Ved hjelp av genmodifisering har forskerne klart å uskadeliggjøre miltbrannbakteriene, og fått dem til å lage en gift som bare angriper de urokinaseproduserende cellene. Den nye giften er allerede prøvd ut på mus, med godt resultat.

Giften tok knekken på kreftceller i et rasende tempo, og virket på flere typer kreft samtidig. En eneste behandling kunne redusere størrelsen til en kreftsvulst med opptil 92 prosent, uten at det var noen tegn på skade på vevet rundt.

Håp for effektiv medisin

Miltbranngiften er altså i stand til å lete opp og drepe svulster på ulike steder i kroppen. Dermed kan mye tyde på at den kan bli enda mer effektiv i behandlinga av blodkreft (leukemi), hvor kreftcellene er lett tilgjengelige i blodstrømmen.

- Men vi trenger mer tid og flere undersøkelser for å finne ut om miltbranngiften virker på samme måte i menneskekroppen, sier prosjektleder Steve Leppla til BBC. Håpet er å utvikle en bedre kreftmedisin, med færre alvorlige bivirkninger.

BBC: Anthrax as a cancer treatment