Steinaldermannen spiste det han fikk tak i, blant annet vilt. Så rørte han også mye på seg. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Steinaldermannen spiste det han fikk tak i, blant annet vilt. Så rørte han også mye på seg. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Ikke slankere med steinaldermat enn med nordisk kost

På lang sikt hjelper offisielle kostholdsråd eldre, overvektige kvinner like godt med å gå ned i vekt som steinalderkosten.

Publisert

Det har blitt populært å spise som de gjorde i steinalderen; kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, nøtter, bær og frukt.

En viktig forskjell sammenlignet med moderne kosthold er korn- og melkeprodukter. De drev ikke landbruk i steinalderen.

Men hvor bra er egentlig denne dietten for oss? Forskerne er uenige om steinaldermat er sunt for vår tids kropper.

Noen studier har funnet at steinalderdietten holder folk slankere enn de offisielle kostholdsrådene.

Men en ny svensk studie tyder på at de nordiske myndighetenes anbefalinger fungerer omtrent like godt, i hvert fall for overvektige kvinner etter overgangsalderen.

Spiste så mye de ville

Den svenske doktoravhandlingen sammenlignet effekten av diettene over to år på 70 kvinner.

Den ene gruppa fulgte steinalderdietten, den andre fulgte en diett basert på de nordiske anbefalingene om kosthold og inntak av næringsstoffer (NNR).

Dette er råd utarbeidet av fagfolk fra de nordiske landene, og danner et viktig grunnlag for de offisielle norske kostholdsrådene.

De nordiske rådene er blant annet mer fisk, grønnsaker, frukt og bær, belgfrukter, nøtter og frø. Myndighetene ber oss spise mindre rødt kjøtt, og anbefaler grove kornprodukter, vegetabilske oljer og magre melkeprodukter.

Begge grupper fikk spise så mye de ville.

Smalere midje

Etter seks måneder hadde begge grupper gått ned i vekt, fått mindre kroppsfett og mindre midjemål. Steinaldergruppa hadde størst nytte av kostholdsendringene.

Men etter to år etter var det ingen forskjeller mellom de to gruppene når det gjaldt de tre målene.

– Én forklaring på de positive virkningene på helsen kan være at man generelt tenker mer på hva man spiser og spiser færre kalorier når man går på diett, sier Caroline Mellberg, legen som har tatt doktorgraden på dette ved Umeå universitet, i en pressemelding.

Deltakerne i studien spiste mindre og sunnere enn før de begynte på diett.

Mindre farlig fett

Det var likevel noen fordeler med å velge steinalderkost framfor de offisielle kostholdsrådene.

Kvinnene som spiste steinaldermat hadde lavere nivåer av fettstoffer (triglyserider) i blodet. Høyt fettinnhold i blodet kan bidra til sykdommer.

Etter overgangsalderen har kvinner høyere risiko for å rammes av hjerte- og karsykdommer og diabetes. Det skyldes trolig blant annet at fettet flytter seg fra hoftene og rumpa til magen. Det er derfor viktig å begrense magemålet.

De to gruppene fikk mindre fett i leveren enn før. Det kan være viktig for å forebygge diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Leverens følsomhet for insulin ble også bedre hos begge grupper underveis, men var etter to år tilbake til det opprinnelige nivået.

Steinalderfolk spiste karbohydrater

Sammenlignet med i dag var steinalderkostholdet preget av mye protein og få karbohydrater.

Selv om de ikke spiste korn, steinaldermenneskene fikk likevel i seg karbohydrater. De samlet både røtter og frø.

Arkeologiske utgravinger tyder også på at de kan ha bakt brød av ville vekster.

Referanse:

Mellberg, C.: Effekter av dietintervention på kroppssammansättning och leverfett hos överviktiga kvinnor efter menopaus. Doktoravhandling ved Umeå universitet, Sverige, 2014.