Amerikansk studie viser at deltakerne gikk ned mellom to og en halv og tre kilo etter tre måneder med bruk av slankeapp. (Foto: Shutterstock, NTB scanpix)
Amerikansk studie viser at deltakerne gikk ned mellom to og en halv og tre kilo etter tre måneder med bruk av slankeapp. (Foto: Shutterstock, NTB scanpix)

Folk gikk ned i vekt med mobil-app, men norsk slankeforsker er kritisk

Overvektige gikk ned tre kilo uten å følge noen konkret slankediett da de registrerte hva de spiste på en gratis mobil-app, viser forskning. Men norsk slankeprofessor slakter studien.

Published

Ulike slankekurs og bøker om alskens dietter, har fått konkurranse av digitale slankeapper på smarttelefonen de siste årene. Aviser har servert solskinnshistorier om enkeltpersoner som har lyktes takket være slike apper.

Hvor godt virker disse verktøyene for folk flest?

Nå har forskere ved Duke University i USA testet en slankeapp på drøyt 100 overvektige amerikanere.

Ifølge forskerne klarte deltakerne å gå betydelig ned i vekt i løpet av tre måneder. De mener derfor slike digitale hjelpemidler kan være en bra hjelp.

Men professor Jøran Hjelmesæth mener denne studien ikke viser at bruken av appen har noen god effekt på vektreduksjon. Han leder Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst.

De fleste sluntrer unna etterhvert

Tidligere studier av slike digitale verktøy har vist at de fleste gyver løs med friskt mot i starten, og fører ivrig opp hva de har spist. Men etter hvert som dagene går dabber iveren av, og mange sluntrer unna.

Det skyldes at det er vanskelig å endre vaner, som utallige atferdsstudier har vist.

Deltakerne i denne studien skulle både veie seg og føre en digital dagbok over matinntaket sitt på slanke-appen MyFitnessPal.

Men, det er lettere å innføre én atferdsendring av gangen, viser forskning. Derfor ville forskerne finne ut om det hjalp om noen av deltakerne først fikk inn vanen med å veie seg daglig.

I alt deltok 105 overvektige mellom 21 og 65 år i dette forsøket. De hadde en kroppsmasseindeks på mellom 25 og 45.

Forskerne delte dem så tilfeldig inn i tre grupper, som fikk litt forskjellige instrukser og oppfølging.

Veide seg og logget matinntak

Den første gruppen veide seg og registrerte hva de spiste hver dag i tre måneder, men fikk ingen annen hjelp.

Den andre gruppen plottet først inn vekten sin i en måned, før de begynte å loggføre matinntaket i tillegg. De mottok også eposter med skreddersydde tilbakemeldinger og fikk ukentlige kurs i ernæring og atferdsendring.

Den tredje gruppen registrerte både vekten og matinntaket sitt i tre måneder, og fikk de samme kursene i ernæring som gruppe nummer to. Tipsene gikk ut på porsjonskontroll og hvordan de kunne få i seg mindre sukkerholdige matvarer.

Disse gikk ned mest

Tre måneder etter at studien startet, hadde deltakerne som bare skulle registrere hva de spiste, gått ned 2,3 kg i gjennomsnitt.

Deltakerne i de to andre gruppene gikk ned rundt 2,7 kg i gjennomsnitt.

Den tredje gruppen fortsatte dessuten å gå ned i vekt. Etter seks måneder hadde disse deltakerne gått ned drøyt 3 kilo i gjennomsnitt. De hadde registrert både vekten og matinntaket fra første dag, og mottatt tips og råd om ernæring.

Studien er publisert i tidsskriftet JMIR mHealth and uHealth.

Men professor Jøran Hjelmesæth synes ikke resultatet imponerer.

Kan skyldes placebo

- Alle gruppene hadde et lavt gjennomsnittlig kortsiktig vekttap. Og dette kan i verste fall være forårsaket av selve deltakelsen i studien. Eller det kan skyldes spontane svingninger i vekten som over tid vil vende tilbake til det vanlige, sier professor Jøran Hjelmesæth til forskning.no.

Han legger til at dette ikke betyr at han ikke tror at slike apper kan være til god hjelp.

- Tvert imot, så planlegger vi en slik studie selv. E-helsebehandling inkludert bruk av mobiltelefoner, apper, internett og e-post for å hjelpe folk til sunnere atferd og levevaner, er under stadig utvikling.

Men det mangler gode studier av en viss varighet som har vist god effekt på vektreduksjon og vektstabilisering, sier professor Hjelmesæth til forskning.no.

Han mener forskerne ikke fant særlige forskjeller mellom de tre gruppene.

Kostholdsendringer viktigst

Cecilie Schübeler Mogstad i Oslo brukte en vektkontroll-app da hun bestemte seg for å bli kvitt noen kilo for en stund siden.

- Jeg brukte Lifesum som var god med hensyn til å holde kontroll på inntak og få belønning i form av mer mat om man er fysisk aktiv. Men den krever at man loggfører alt, sier hun til forskning.no.

Cecilie Schübeler Mogstad har prøvd en vektkontroll-app, men synes ikke det var så lett. (Foto: Privat)
Cecilie Schübeler Mogstad har prøvd en vektkontroll-app, men synes ikke det var så lett. (Foto: Privat)

Hun synes derfor det er lettere å gå ned i vekt ved å gjøre varige endringer i kostholdet. Selv om fysisk aktivitet er viktig, er det hva man velger å putte i munnen, som vil gi vektreduksjon, mener hun.

Hun har hatt best effekt av å legge om kostholdet, ved å unngå raske karbohydrater og spise mye mer grønnsaker og salater enn tidligere. Hun har klart å gå ned 8-9 kg.

Utholdenhet er nøkkelen

Det var de flittigste deltakerne som logget næringsinntaket sitt hver dag, som gikk ned mest i app-studien. Dette gjaldt for alle tre gruppene.

Hjelmesæth mener det blir feil å sammenligne deltakere innad i gruppene, siden studien gikk ut på å sammenligne forskjellige behandlingstyper.

Forskerne mener studien viser at det å erkjenne hva man faktisk spiser, men også veie seg jevnlig, er vesentlig for å gå ned i vekt.

De mener studien viser at apper kan være et godt tilbud til de som ikke kan eller vil investere mye tid og penger på å gå ned i vekt.

Etterlevelse er nøkkelen til vektnedgang på denne måten, mener forskerne.

Kilde:

M. Patel mf: Comparing self-monitoring strategies for weight loss in a smartphone app: Randomized controlled trial. Sammendrag. JMIR mHealth and uHealth. Februar 2019. doi:10.2196/12209