Sjokolade reduserte også kvinnenes blodsukker. De fikk bedre søvn og en mer gunstig sammensetning av bakterier i tarmen., ifølge den nye studien.
Sjokolade reduserte også kvinnenes blodsukker. De fikk bedre søvn og en mer gunstig sammensetning av bakterier i tarmen., ifølge den nye studien.

Bør middelaldrende kvinner spise mer sjokolade?

Å spise sjokolade rett etter at du har våknet kan hjelpe kroppen med å forbrenne fett og redusere sultfølelsen, ifølge en ny studie. En norsk forsker er svært kritisk til disse resultatene.

Hetetokter og nattsvette, humørsvingninger og dårlig søvn.

Overgangsalderen har et dårlig rykte. Et av dem er dessuten at du lettere går opp i vekt.

Derfor kan kanskje den nye studien om at sjokolade er bra for både vekt og helse, oppleves som en trøst og et håp for mange.

Forskere fra Brigham and Womens Hospital i USA har samarbeidet med forskere fra Universitetet i Murcia i Spania om et studiedesign som skal være etter oppskriftsboken.

Den tilfredsstiller «gullstandarden» innen forskning. Den er randomisert, det vil si at den har et tilfeldig utvalg av kvinner.

Den har også en kontrollgruppe. Det betyr i dette tilfellet at noen som ikke spiser sjokolade blir sammenliknet med de som spiser sjokolade.

Spiste sjokolade på ulike tider

De 19 kvinnene som er med i studien, var alle normalvektige 50-åringer i overgangsalderen.

De ble bedt om å spise 100 gram melkesjokolade på ulike tider på dagen.

De første to ukene spiste de sjokolade én time etter at de hadde våknet om morgenen sammen med frokosten sin.

Etter de to ukene skulle de spise som normalt.

I de neste to ukene skulle de igjen spise 100 gram melkesjokolade, men da bare på kveldene like før de gikk å la seg.

Deretter spiste de normalt igjen i to uker før de startet som kontrollgruppe. Da hadde de to uker hvor de ikke spiste sjokolade i det hele tatt.

Mye kalorier

Melkesjokolade inneholder mye fett og sukker og har et høyt kaloriinnhold.

Å spise 100 gram sjokolade utgjør faktisk rundt 30 prosent av det daglige energibehovet for kvinner.

Melkesjokolade er derfor ikke akkurat vært anbefalt for den som vil gå ned i vekt.

Da forskerne sammenliknet testene de hadde gjort av kvinnene før og etter de forskjellige forsøkene, oppdaget de derimot noe interessant.

Gikk ikke opp i vekt

Til tross for at de hadde fått ekstra kalorier fra sjokoladen, gikk de ikke opp i vekt. Når de spiste sjokolade om morgenen reduserte til og med midjeomkretsen.

Resultatene viste at kvinnene som spiste sjokolade reduserte energiinntaket i løpet av dagen.

De var også mindre sultne og hadde mindre lyst på andre søtsaker.

Sjokolade reduserte også kvinnenes blodsukker. De fikk bedre søvn og en mer gunstig sammensetning av bakterier i tarmen.

Forskerne konkluderer blant annet med at inntak av en forholdsvis stor mengde sjokolade tidlig om morgenen kan bidra til å forbrenne kroppsfett og redusere blodsukkeret hos kvinner i overgangsalderen.

Jøran Hjelmesæth er ikke imponert over denne studien. Han mistenker at tidsskriftet som har publisert den har tenkt litt på medieoppmerksomhet.
Jøran Hjelmesæth er ikke imponert over denne studien. Han mistenker at tidsskriftet som har publisert den har tenkt litt på medieoppmerksomhet.

Om dette gjelder for kvinner i andre aldre og for menn sier ikke studien noe om.

– Store svakheter

forskning.no har bedt Jøran Hjelmesæth om å lese og kommentere studien. Han er leder for Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo.

Hans førsteinntrykk var at dette kunne være en interessant og kanskje litt morsom studie. Den er publisert i et anerkjent tidsskrift.

– Ved nærmere ettersyn hadde den store svakheter, skriver han i en epost til forskning.no.

Altfor mange utfallsmål

Han peker på at de hadde veldig mange utfallsmål i studien. De sjekket for kroppsvekt, livvidde, forbrenning, søvn og så videre.

Allerede her har de tatt seg vann over hodet, mener Hjelmesæth.

Et randomisert studiedesign mister det meste av sin verdi når utfallsmålene er så mange, mener han.

I tillegg har ikke forskerne skilt mellom det som er det viktigste utfallsmålet i studien og de mindre viktige.

Når du har mange mål og ingen er mer prioritert enn andre, er det større sjanse for at de resultatene som dukker opp er tilfeldig.

– Mange utfallsmål gir forskerne en myriade av resultater. De er beste fall hypoteser som kan testes i nye studier, mener Hjelmesæth.

Vanlige beregninger på hvor sterk den statistiske styrken er for de ulike målene, er heller ikke utført i denne studien, påpeker han.

Slank av en halv sjokoladeplate om dagen?

Disse svakhetene, sammen med få deltakere og svært kort studievarighet, gjør at du bør være kritisk til resultatene, konkluderer Hjelmesæth.

– Jeg håper at folk flest forstår at resultatene av denne studien ikke betyr at man kan spise en halv stor sjokoladeplate daglig uten vektøkning, skriver han.

Gedigen presseomtale

Tidsskriftet som studien er publisert i, FASEB, har en høy såkalt impact factor. Det betyr at det er et tidsskrift med mange siteringer. Dette brukes som et kvalitetsmål i forskningen.

Vi har spurt Hjelmesæth:

– Hvordan kan et så anerkjent tidsskrift la en studie som denne slippe gjennom?

Tidsskriftet er nok klar over svakhetene, skriver han.

– Men jeg vil tro at redaksjonen tenker at studien kan gi andre forskere interessante hypoteser som kan testes ut, sier han.

De som jobber i tidsskriftet tenker muligens nok også at dette ikke er en klinisk randomisert studie som har konsekvenser for folks liv, mener Hjelmesæth.

– Og de skjeler sannsynligvis også til den gedigne presseomtalen de kan få. Det kan være bra for tidsskriftet. Men det kan ha uheldige konsekvenser for folkehelsen.

Referanse:

Theresa Hernándes-Gonzáles m.fl: Timing of chocolate intake affects hunger, substrate oxidation and microbiota: The FASEB Journal, juni 2021

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS