Her er smoothien laget med potetmelk og frukt. (Foto: Kristina Lindgärde)

Lager smoothie med potetmelk

Svensk matforsker har lagd melk av potet. Den skal være enda mer nøytral i smaken enn soya- og havremelk.

Hvis du tar en tur innom en hvilken som helst matvarebutikk med godt utvalg, så vil du se mange ulike typer melk. Du kan ikke lenger bare velge mellom lett, hel eller skummet melk.

Plantebaserte produkter blir mer og mer populære. Du kan blant annet få biff og ost lagd av soya. Men også melkeutvalget blir mer plantedominert. Du kan kjøpe melk som er lagd av mandler, kokos, soya, ris, cashewnøtter og havre. Nå kommer også potetmelken.

Denne bevegelsen med å gjøre plantebaserte produkter mer tilgjengelig kan skyldes flere ting. Forskere regner med at mellom én og tre prosent av befolkningen i Norge er rammet av melkeallergi, og må bruke andre alternativer til melk. Å velge plantebasert produkter fremfor animalsk kan ofte være mer miljøvennlig. Men størst av alt er nok veganisme.

Veganere ikke spiser noe animalsk; ikke melk, ost, egg, honning eller kjøtt av noe slag. Alt skal være plantebasert kost. Dette kan føre til en del utfordringer ettersom markedet fortsatt domineres av produkter som stammer fra dyr. Det er blant annet derfor den svenske matforskeren Eva Tornberg vil lage potetmelk.

– Det kan for eksempel hende at veganere har vanskelig for å få i seg livsviktig omega-3, som hovedsakelig finnes i fet fisk, sier Tornberg i en pressemelding fra Lunds universitet.

Omega-3 spiller blant annet en viktig rolle i kroppens håndtering av avfallstoffer, ifølge en studie fra NTNU.

Nøytral smak med mye omega-3

Å gjøre plantebaserte produkter til kremaktige produkter som melk er ganske vanskelig teknisk. Det er fordi planteproteiner er vanskeligere å utvinne enn animalske proteiner. Tornberg har funnet ut at det kan løses om protein og stivelse i poteter varmes på en spesifikk måte og blandes med en rapsolje som er rik på omega-3-fettsyrer.

– Det som er så fint med poteten er at den ikke smaker noe, opplyser Tornberg.

Produktet er planlagt å kunne bli produsert og solgt som et alternativ til melk, yoghurt, is og fløte. Melken har blitt testet på laboratoriet og i fabrikk, og forhåpningen er at den vil være å få tak i butikkene til neste år. Men i første omgang planlegger hun å lage en smoothie ved å blande potetmelken med eplejuice og frukt.

Hun forklarer at tanken bak smoothien er at det skal være et godt og nærende mellommåltid. Drikken inneholder seks prosent rapsolje, noe som gjør at en smoothie på 250ml dekker halve dagsbehovet for omega-3. I tillegg er produktet allergenfritt og lokalprodusert.