Sjokolade er godt, men har trolig ingen virkning mot mageplager hos atleter.
Sjokolade er godt, men har trolig ingen virkning mot mageplager hos atleter.

Sjokolade hjalp ikke idrettsutøvere

Noen har lurt på om kakao kan hjelpe mot tarmtrøbbel hos toppidrettsutøvere. Men en ny studie er ikke oppløftende.

Alle vet at trening er bra. Men selv her kan det bli for mye av det gode.

Idrettsutøvere som trener veldig hardt, kan nemlig oppleve at treningsøktene gir fordøyelsesproblemer, med symptomer som kvalme, smerter, halsbrann, kramper og diare.

Forskning antyder at dette kan henge sammen med for liten blodtilførsel til fordøyelsessystemet, noe som igjen kan gi skader på cellene i tarmveggen og økt lekkasje fra tarmen.

Foreløpig finnes den ingen dokumentert behandling mot plagene, men mange forsøker nok med kosthold og diverse tilskudd. Et av midlene noen prøver, er kakao.

Det er ikke uten grunn.

Kakao inneholder både prebiotika-stoffer som er gunstig for tarmfloraen, og stoffer som flavanoider, som ser ut til å være bra for blodsystemet.

Spørsmålet er så klart om det virkelig hjelper.

10 ukers hardtrening

Svaret er niks, ifølge et team av forskere fra Spania, Mexico og Frankrike.

Mariangela Tabone fra Universidad Europea de Madrid og kollegaene har undersøkt saken ved å huke inn 54 godt trente mannlige atleter.

De ble med i et tøft treningsopplegg i ti uker. Halvparten drakk en kakaorik sjokoladedrikk hver morgen, mens resten fikk en tilsvarende drikk der kakaoen var byttet ut med stivelse.

Ved begynnelsen og slutten av perioden utførte deltagerne en hard løpetest. I forbindelse med testene ble det tatt prøver av både blod og avføring.

Resultatene viste at sjokoladedrikken hadde nærmere null virkning.

Minimale forandringer

Det var ingen forbedring i magesymptomene, skriver forskerne.

Prøvene viste heller ikke nevneverdige forskjeller i blodet. Avføringsprøvene viste litt endring i mengden av noen få bakterietyper, men utslaget var temmelig minimalt.

Studien gir altså liten grunn til å tro at kakao gir en bedre tarmflora eller hjelper mot tarmtrøbbel.

Forskerne utelukker likevel ikke at det kan finnes virkninger som denne studien ikke fanget opp.

For sunt kosthold

For eksempel kan det tenkes at kakao av en annen type ville vært mer tilgjengelige for opptak og virkning i kroppen.

Det er også mulig at effekten druknet i et sunt kosthold.

Deltagerne spiste mye frukt og grønt, som i seg selv ofte inneholder flavanoider og prebiotika. Kanskje ville kakaoen gitt større utslag hos personer med dårlig diett i utgangspunktet, skriver forskerne.

På den annen side kan man jo mistenke at selv dårlige dietter inneholder nok sjokolade fra før.

Referanse:

M. Tabone m. fl., Chronic Consumption of Cocoa Rich in Procyanidins Has a Marginal Impact on Gut Microbiota and on Serum and Fecal Metabolomes in Male Endurance Athletes, Journal of Agricultural and Food Chemistry. Sammendrag

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS