Vil du unngå hjertesykdom er det en god ide å bytte ut en del av smør, flesk og kokosfett med flerumettede oljer, mener American Heart Association. Men det er ikke noe poeng i å kutte i det totale fettinntaket.

– Bytt ut mettet fett med umettet fett!

Det er konklusjonen i en ny uttalelse fra American Heart Association.

23.6 2017 04:00

Uttalelsen fra den amerikanske organisasjonen er klinkende klar:

– De siste åras forskning styrker AHAs gamle anbefaling om å bytte ut mettet fett med flerumettet og enumettet fett, for å redusere hyppigheten av hjertesykdom, sier den.

Organisasjonen anbefaler derimot ikke å redusere fett i kosten generelt, og oppgir heller ikke noen mål for hvor mye fett vi skal spise.

Rådene ligner på konklusjonene som nylig kom fra ei arbeidsgruppe fra Nasjonalt råd for ernæring her i landet.

Peker i samme retning

Både eksperimenter med dyr og mennesker, og observasjoner av kosthold og helse i befolkningen viser det samme, skriver forskere bak uttalelsen, som nå er publisert i Circulation.

Når vi bytter ut en del mettet fett som smør, flesk og kokosfett, med umettet fett som planteoljer og nøtter, synker risikoen for hjertesykdom.

Forsøk peker mot at sjansen for slik sykdom reduseres med omkring 30 prosent. Det er like stor effekt som man får av å ta statiner – kolesterolsenkende legemidler.

Forskerne mener også forskningen på prosessene i kroppen peker i samme retning.

De viser for eksempel at mettet fett øker nivåene av LDL-kolesterol, som er forbundet med hjertesykdom, skriver forskerne. Bytter man det med umettet fett, synker nivåene av LDL-kolesterol.

Enkelte forskere har imidlertid stilt spørsmål ved sammenhengen mellom kolesterol og hjertesykdom

Ikke noe poeng å leve magert

Mens mye taler for at det er sunt å bytte noe mettet fett med umettet fett, er det lite dokumentasjon for at det hjelper å bare redusere mettet fett. Studier hvor mettet fett ble erstatter med uspesifiserte karbohydrater, har ikke funnet noen reduksjon i risikoen for hjertesykdom.

En studie viste likevel en positiv effekt av å erstatte mettet fett med fullkorn.

Men generelt er altså konklusjonen at fettfattig kost ikke er noe mål i seg selv.

Referanse:

F. M. Sacks, A. H. Lichtenstein, J. H.Y. Wu, L. J. Appel, M. A. Creager, P. M. Kris-Etherton, M. Miller, E. B. Rimm, L. L. Rudel, J. G. Robinson, N. J. Stone, L. V. Van Horn, Dietary Fats and Cardiovascular Disease: A Presidential Advisory From the American Heart Association, Circulation, juni 2017.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.