Tørrfisk fra Lofoten må det være!

Målet for norsk tørrfisknæring er å få markedsført tørket torsk "Tørrfisk fra Lofoten" som et unikt produkt - på linje med Cognac fra Frankrike, Parmaskinke fra Italia eller Jarlsbergost fra Norge.

Fiskeriforskning har fått i oppdrag å finne ut av de prosessene som skjer under henging og lagring, og bidra til at nok en merkevare fra Lofoten skal bli etterspurt i butikkhyllene i inn- og utland, slik blant annet “Lofotlam” har blitt.

Vær og lagring bestemmer

Når fisken tas ned fra hjell har den i langt tid vært påvirket av vær og vind, og vært prisgitt naturens vilje til å bidra med godt tørkevær. Tid, temperatur, fuktighet og vind er blant annet med på å bestemme kvaliteten.

Til slutt er det lagringsforholdene som skal gi tørrfisken den unike smaken og utseende som skal kjennetegne et topp kvalitetsprodukt.

I dette prosjektet har forskere ved Fiskeriforskning gjort målinger av fisk fra tre forskjellige anlegg.

Samtidig har det vært gjennomført lagringsforsøk under kontrollerte betingelser i forsøkshallen ved Fiskeriforskning i Tromsø. Forskjellig temperatur og fuktighetsgrad i luften samt luftsirkulasjon har vært utprøvd i alle tenkelige kombinasjoner.

- Store svinginger under lagring kan medføre fare for soppdannelse, noe som gir redusert kvalitet. Dette er noe vi etter hvert vil kunne si noe om, sier seniorforsker Even Tidemann, som er ansvarlig for prosjektet ved Fiskeriforskning.

Profesjonell behandling

- Våre forskere har også vært med på hengeprosessen og har merket en del fisk. Denne fisken har vi så fått til undersøkelse med jevne mellomrom. Noen er vurdert straks og noen er blitt tørket videre under stabile forhold, forteller Tidemann.

Senere i år skal profesjonelle tørrfiskvrakere med lang erfaring vurdere tørrfisken fra disse forsøkene.

- Håpet er at vi skal finne den perfekte tørrfisken som skal bli fiskerinæringens svar på nok en velrenommert norsk merkevare, avslutter forskeren.

- De senere årene er det årlig eksportert tørket rund torsk fra Lofoten for mellom 420 og 455 millioner norske kroner, og det er viktig for næringa å kunne gi garantier for kvaliteten på merkevaren “Tørrfisk fra Lofoten”. Økt gjennomsnittspris og lønnsomhet er målet. Her er det penger å hente, sier Frank Jakobsen, leder i Tørrfiskforum.

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).

Powered by Labrador CMS