Er ydmykelse av de ansatt en form for ledelsesmobbing – eller en «eksperimenterende ledelsesstrategi»? Meningene er delte. (Foto: Colourbox)

Virker det å ydmyke ansatte?

Ulike bedrifter har vidt forskjellige måter å lede og «motivere» sine ansatte. Hos danske TDC Telco ydmyker man dem med egne hatter og e-poster med bilder av galger. En forsker kaller det for ledermobbing, mens en annen ser en mening med galskapen.

Det vakte oppsikt i Danmark da det nylig ble avslørt at call-senteret TDC Telco følger en nokså spesiell ledelsesmetode. Dagens dårligste selger må gå med en grønn hatt og får bilder av en galge på e-post fra sjefen.

På Avisen.dk ble metoden beskrevet som ledermobbing, men er det det?

Vi har spurt professor Ole Thyssen fra Copenhagen Business School (CBS). Han mener det snarere «en bestemt lederstil».

– Jeg mener at det er litt voldsomt å kalle det ledermobbing. Det virker som om bedriften utfører et eksperiment for å motivere de ansatte. De går tilbake til en gammeldags ledelsesmetode for å se om det virker, sier Thyssen.

Dette er verken nytt eller enestående, påpeker han. I noen tilfeller kan det virke.

Oppturer og nedturer

En annen forsker, professor Peter Hasle fra Aalborg Universitet, er ikke enig.

– Det er helt absurd. Selv om det foregår i et ungt miljø, er det opplagt organisert ledermobbing. Det er ingen tvil om at det har en negativ effekt på velvære og helse, sier han.

Det finnes også andre strategier ledere kan bruke for å motivere folk. Professoren nevner fire former for verdiledelse.

1) Den religiøse lederstilen. Det er en fast kultur og norm, hvor avvikere kan stemples som forrædere og syndere.

2) Den autoritære lederstilen. Her fungerer selskapet veldig hierarkisk. Slik er det for eksempel i shipping-giganten Mærsk, mener Thyssen.

3) Den demokratiske lederstilen. Slike ledere tar med flest mulig når bedriftens verdier skal fastsettes. Målet er fornøyd og glade medarbeidere. Slik er det i leketøysgiganten LEGO.

4) Den hyklerske lederstilen. Bedrifter som gjør mye ut av flotte verdier på hjemmesiden, mens de i virkeligheten gjør noe helt annet.

Thyssen påpeker at ulike stiler i LEGO og Mærsk kan ha bidratt til suksessen.

– Kulturen på arbeidsplassen er en viktig del av en bedrifts opp- og nedturer, sier han.

Skal trekke til seg flinke folk

Hos TDC Telco fikk selgere som ikke klarte seg godt en dag, blant annet tilsendt et bilde av en galge. (Foto: Colourbox)

Om den mer ydmykende lederstilen kan føre til suksess, er det ifølge Ole Thyssen vanskelig å si noe om.

– Det forutsetter at medarbeiderne er med på at ledelsens ord er lov. Det kan kanskje skape tilslutning omkring ledelsens metoder. Alle elsker en vinner, og de ansatte vil kanskje akseptere en autoritær og ydmykende lederstil for å bli en del av suksessen, sier Thyssen.

Bedriftskulturen er, ifølge Thyssen, blitt en måte å tiltrekke nye medarbeidere på.

– I de siste 30 år har bedrifter begynt å fremme en kultur for å pleie imaget sitt. De må gjøre det på grunn av press utenfra. Den indre kulturen er et område bedriftene nå er veldig opptatt av, sier Thyssen.

Et eksperiment

Ole Thyssen tror ikke det finnes noen fasit på området.

– Private bedrifter måler suksessen sin på bunnlinjen. Går det dårlig, må man eksperimentere med nye ledelsesmetoder. Hvis det går bra, ja kan man fortsette som før, mener professoren.

TDC Telco har etter artikkelen i Avisen.dk valgt å avvikle metodene. Sjefen for salgsavdelingen det gjelder, Zet Zebastian Wünsch, påpeker i en e-post at «det bare var enkelte medarbeidere som ikke likte den nevnte atferden».

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Powered by Labrador CMS