David Brent (Ricky Gervais) fra TV-serien The Office insisterer på at humor er viktig for å skape gode forhold på jobben, men likevel mislykkes han. Nå tror forskere de vet hvorfor.  (Arkivfoto: HBO Nordic)
David Brent (Ricky Gervais) fra TV-serien The Office insisterer på at humor er viktig for å skape gode forhold på jobben, men likevel mislykkes han. Nå tror forskere de vet hvorfor. (Arkivfoto: HBO Nordic)

Drøye vitser fra sjefen kan være greit

Litt politisk ukorrekt humor fra sjefen kan gi fornøyde ansatte. Men bare dersom forholdet mellom lederen og de ansatte er godt nok fra før av.

Publisert

De fleste av oss har sett The Offices ikoniske sjefsfigur David Brents katastrofalt drøye vitser mislykkes fullstendig. I stedet for latter, møtes han av klein stillhet fra sine ansatte.

Men likevel anser flere humor som viktig for å sikre fornøyde ansatte. Så hvordan finner du rett balansegang?

Ifølge ny, kanadisk forskning er hemmeligheten bak god sjefshumor, et grunnleggende godt forhold mellom ansatte og sjefen.

Snill og slem humor

– Generelt tenker vi at positiv humor, som er inkluderende, relaterbar og taktfull er best passet til ledelse, mens negativ, aggressiv og fornærmede humor ikke passer seg, sier Christopher Robert.

Robert har nylig publisert en studie hvor han og kollegene undersøker hvordan humor oppfattes i arbeidslivet.

Ved å ta i bruk spørreundersøkelser blant 70 sjefer, 241 ansatte og 54 bedrifter, har forskerne kommet fram til at det er altså ikke humoren det står på, men heller om sjefen er på godfot med de ansatte.

Da har det ikke lenger noe å si om humoren er passende eller ei.

– Når forholdet var dårlig, ble både negativ og positiv humor assosiert med mindre fornøyde ansatte, påpeker Robert.

Ikke for mye

Robert mener humor kan brukes til å vedlikeholde den gode stemningen, men foreslår at skikkelig lederskap tas i bruk for å skape god stemning. Med andre ord: god kommunikasjon, rettferdig behandling og konstruktiv kritikk.

Og før du tenker at arbeidsplassen herved er frisone for all slags rasistisk og sexistisk humor, advarer forskerne mot å dra den for langt og oppfordrer heller til å ta i bruk sunn fornuft.

Referanser:

Robert, C. (et al.) The Impact of Leader Humor on Subordinate Job Satisfaction: The Crucial Role of Leader–Subordinate Relationship Qualit. Group & Organization Management (2015). [oppsummering]