Vi velger gjerne håndlagde varer når vi skal kjøpe noe fint til våre nærmeste. Men til andre kjøper vi heller masseproduserte ting som er litt billigere.  (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Vi velger gjerne håndlagde varer når vi skal kjøpe noe fint til våre nærmeste. Men til andre kjøper vi heller masseproduserte ting som er litt billigere. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Så mye mer vil vi betale for håndlagde varer

Håndlagde gaver til de nærmeste, masseproduserte til andre. Men ikke til enhver pris: 17 prosent mer er vi villige til å betale for at produktet skal være håndlagd.

Publisert

Masseproduserte varer har ofte god kvalitet, og er langt billigere enn håndlagde. Likevel foretrekker mange av oss å gi håndlagde ting når vi skal gi gaver til våre nærmeste. Selv om vi må punge ut litt ekstra.

Mer omtanke

Det er fordi at vi innbiller oss at håndlagde varer inneholder mer omtanke enn masseproduserte, ifølge en ny studie i Journal of Marketing.

Forskerne sikter ikke til at tingen representerer mer omtanke fra giveren, men at noe av kunstnerens omtanke så å si har fulgt med over i tingen under produksjonen.

Denne forestilte ekstraverdien mangler helt i masseproduserte varer.

Dette har tyske og amerikanske forskerne funnet ut ved å sende kunder ut i butikkene. 

Kjøpe gave til nær person

I en av studiene ble deltakerne instruert om å forestille seg at de skulle kjøpe en gave til noen som de hadde et nært forhold til.

De fikk beskjed om å se etter keramiske krus, såper, lærvarer og pyntegjenstander som var masseprodusert.

Etterpå fikk de se bilder av håndlagde produkter av samme type. Noen av dem var merket «made with love», altså laget med kjærlighet. Andre hadde hjerteformede symboler, eller andre symboler som viste omtanke. 

Vil betale 17 prosent mer

Deltakerne foretrakk tydelig de håndlagde utgavene.

Mange var villige til å betale opptil 17 prosent mer for håndlagde varer. Altså en femtilapp mer hvis en masseprodusert vare kostet 300 kroner.

Men dette gjaldt ikke når kundene skulle kjøpe gaver til fjernere venner eller familie. Da var det ikke så om å gjøre at tingen var håndlaget. 

Kjent kunstner ikke nødvendig

Her er forskernes forklaring på hva som skjer i hodet til kunden:

Kunstnerens omtanke har blitt overført til selve produktet hun lager, i skaperprosessen. Dermed inneholder varen mer kjærlighet. Ja, tingen er gjennomsyret av kjærlighet, bokstavelig talt.

Og det spiller ingen rolle om kunden ikke kjente skaperen personlig, eller ikke ante hvem skaperen var. Holdningen var den samme. 

– Dette er en verdi som masseproduserte varer mangler totalt, forklarer forskerne.

Attraktive

Forfatterne mener studien er en klar melding både til produsenter, butikkeiere og forbrukere:

Håndlagde produkter er mer attraktive, spesielt for kunder som skal gi en gave for å uttrykke at de er glad i noen.

Næringsdrivende kan regne med å få mer i omsetning ved å tilby håndlagde gaveprodukter. Spesielt før jul, morsdag eller lignende merkedager.

Vær skeptisk

Men samtidig advarer de forbrukere mot å gå på limpinnen.

– Det er få produkter i dag som er tvers gjennom håndlaget eller hundre prosent maskinelt framstilt. Produsenter og næringsdrivende har stor frihet til å velge hvordan de skal markedsføre varene sine, sier markedsføringsprofessor Christoph Fuchs ved det tekniske universitetet i München.

Han har utført studien i samarbeid med Martin Schreiner ved det økonomiske universitetet i Wien og Stijn MJ van Osselaer ved Cornell Universitet i USA.

Les også: Engasjerte ansatte selger mer. 

Kilde:

Christoph Fuchs mfl: The Handmade Effect: What’s Love Got to Do with It?​ Journal of Marketing. Mars 2015, Vol. 79, No. 2, pp. 98-110. doi: http://dx.doi.org/10.1509/jm.14.0018. Sammendrag.