Huden er hjem for millioner av bakterier. Noen av dem kan vise seg å betale en svært verdifull husleie. (Foto: Drs. Gallo and Nakatsuji, Dermatology, UC San Diego)

Vanlig hudbakterie beskyttet mot kreft

Forsøk på mus viser at en helt vanlig bakterie i huden lager stoffer som hindrer hudkreft etter UV-stråling.

Det skal ikke så mye til for å bedre utsiktene til god helse: Et tynt lag av solkrem er nok til å beskytte oss mot UV-strålene fra påskesola, og dermed fra risikoen for hudkreft.

Men kanskje har noen av oss enda et usynlig dryss av kreftbeskyttelse på kroppen:

Bakterier.

Richard Gallo fra University of California og kollegaene hans har undersøkt mikroorganismer som normalt lever på menneskehud, for å finne ut hva de faktisk gjør der.

Da oppdaget de at visse varianter av en helt vanlig hudbakterie lager et stoff som dreper flere typer kreftceller, uten å skade vanlige celler.

Nå trenger vi mer forskning for å finne ut om risikoen for hudkreft øker hos folk som mangler denne bakterien, og om mikroorganismen kan brukes i forebyggende behandling, skriver forskerne.

Disse funnene viser mikrobiomets potensial for å påvirke sykdom hos mennesker, sier biokjemiker Lindsay Kalan Wisconsin–Madison til ScienceNews. Hun har ikke selv vært involvert i studien.

Skulle undersøke bakteriedrepende stoff

Det var faktisk ikke kreft forskerne hadde i tankene, da de startet studien.

Tidligere resultater hadde derimot pekt mot at noen varianter av hudbakterien Staphylococcus epidermidis hadde bakteriedrepende egenskaper, og dermed beskytter oss mot skadelige infeksjoner fra andre mikroorganismer.

Gallo og kollegaene ønsket å finne ut hvordan bakteriene gjorde dette trikset.

Og resultatene viste at mikroorganismene produserte stoffet 6-HAP, som ganske riktig har bakteriedrepende effekt. Men da forskerne tok en nærmere titt på dette stoffet, viste det seg at det også så ut til å hemme dannelse av DNA. Og det pekte igjen mot at 6-HAP kanskje også hindrer kreft.

Forskerne satte i gang flere undersøkelser for å teste ideen.

Hindret svulster etter UV-stråling

I en undersøkelse fikk en gruppe mus doser av 6-HAP inn i kroppen intravenøst. Det viste seg at stoffet hemmet veksten av visse typer hudkreft, uten å gjøre noen skade på resten av musekroppen.

I et annet eksperiment lot forskerne S. epidermidis vokse på huden til mus. En gruppe mus fikk en bakterievariant som produserte 6-HAP, mens en annen gruppe fikk bakterier som ikke lagde stoffet. Så ble begge utsatt for UV-stråling.

Resultatene viste at musene med 6-HAP-produserende bakterier på huden fikk vesentlig færre svulster enn musene uten stoffet.

Disse funnene viser en ny rolle for vennlige hudbakterier i vertens forsvar, skriver forskerne. Men de understreker likevel at det må flere studier til for å si noe sikkert om hva dette betyr for mennesker.

Tester på mennesker må bli neste skritt i dette spennende arbeidet, kommenterer professor Julian Marchesi fra Cardiff University, i den britiske avisa The Guardian. Han har ikke vært med på studien.

– Vi har utviklet oss til å trenge disse mikrobene og trenger desperate å forstå alle rollene de spiller i menneskelig biologi, sier han til avisa.

T. Nakatsuji, T. H. Chen, A. M. Butcher, L. L. Trzoss, S.J. Nam, K. T. Shirakawa, W. Zhou, J. Oh, M. Otto, W. Fenical, R. L. Gallo, A commensal strain of Staphylococcus epidermidis protects against skin neoplasia, Science Advances, februar 2018. Sammendrag.