Spør en forsker: Hvor ofte bør man vaske seg?

Men hvor ofte bør vi vaske oss? Les forskernes svar.

Man skulle kanskje tro at det var lett for forskerne å svare på hvor ofte kroppen trenger en vask. Men det er på ingen måte tilfellet. – Det er et enkelt spørsmål som dessverre ikke har noe enkelt svar, sier den amerikanske professoren Richard Gallo fra University of California, San Diego. (Foto: Colourbox)

Hvor ofte vasker vi oss?

I 2009 viste en rundspørring, foretatt av Sentio Research for Nyhetsbyrået Newspaq, følgende om danskenes badevaner:

Hver fjerde danske bader eller dusjer mer enn syv ganger i uken. Halvparten gjør det 6–7 ganger i uken. For 15 prosent er tallet 4-5 ganger i uken, og for 10 prosent 2-3 ganger i uken. 2 prosent vasket seg en enkelt gang i uken eller mindre

Kilde: Artikkelen «Du går for meget i bad» i Berlingske

Noen synes det holder å dusje et par ganger i uka, mens andre er helt avhengig av en daglig morgendusj.

Finnes det noen vitenskapelige retningslinjer for hvor ofte man bør vaske seg?

Så ofte vasker vi oss

Aller først skal vi ta en titt på statistikken.

Flere forskere påpeker at det bare for få generasjoner siden var normalt å vaske kroppen en gang i uken – eller langt sjeldnere.

– Vi har overlevd i tusenvis av generasjoner uten såpe og dusj.

– Det med å vaske seg ofte er en helt ny oppfinnelse som kom med industrialiseringen. På 1700-tallet luktet selv hoffet forferdelig, sier professor og dermatolog Jørgen Serup ved Bispebjerg Hospital. Han forsker på hvordan såpe påvirker huden.

I 2009 viste en spørreundersøkelse at halvparten av alle dansker badet eller dusjet seks–sju ganger i uken.

For to prosent holdt det med en gang i uken eller mindre.

Kan gi tørr hud

Vi skal først se på ulempene: For mye bading kan gå ut over huden vår.

– Det er et problem hvis man såper seg inn fra topp til tå hver eneste dag. Såpen fjerner hudens naturlige fettstoffer. Da kan man få tørr hud, sier Serup.

Han forteller at det er stor forskjell på hvor følsom hver av oss er.

– For basisvasken kan man nøye seg med å bruke vann på huden. Såpe er et kjemisk fremmed stoff som kan irritere huden, og man kommer umåtelig langt med bare vann, sier Serup.

Fjerner «gode» bakterier

En annen ulempe ved for hyppig vask er at det kan fjerne de «gode» bakteriene som sitter på huden og beskytter oss, forteller flere forskere.

Det har den amerikanske professoren Richard L. Gallo forsket på.

– Den mest negative siden ved å vaske seg, er at det fjerner noen av de naturlige bakteriene som hjelper kroppen vår med å bekjempe infeksjoner, forteller Gallo, som leder avdelingen for dermatologi ved det amerikanske University of California, San Diego.

Ingen helseeffekt

Gallo får støtte fra professor og mikrobiolog Mogens Kilian fra Aarhus Universitet.

Kilian forklarer at forskere de siste årene har oppdaget at det sitter viktige og «gode» bakterier på huden.

– Vi lever normalt i full harmoni med bakteriene på hudoverflaten. Men vi har vært gjennom en periode da det nærmest ble en besettelse å fjerne alle bakterier hver dag.

– Det er en misforståelse. For det er faktisk mange positive effekter ved de bakteriene som bor på huden og på slimhinnene. Vi kan ikke leve uten dem, sier Kilian, som forsker på kroppens bakterier.

Han understreker at det er viktig å vaske hendene ofte for å unngå spredning av sykdomsbakterier, men ellers er det ikke noen helsemessige fordeler ved å dusje eller bade.

– Den naturlige balansen er optimal, og den skal vi ikke røre ved, sier Kilian.

Uenighet om effekt på bakterier

På Lunds Universitet forsker Ole E. Sørensen på hudens eget mikrobielle forsvar, men han er ikke enig i at såpe fjerner de «gode» bakteriene fra huden.

– Det er ikke noe som tyder på at de blir fjernet. Det har jeg ikke sett noen undersøkelser som viser. Men det er klart at hvis man såper seg inn fem ganger om dagen, så kan det være problematisk fordi man tørker ut huden, sier Sørensen.

Han påpeker at dette særlig gjelder de som bruker bleie. Det er Mogens Kilian også enig i, og dermed beveger vi oss over til fordelene ved å vaske seg.

– Det forholder seg helt annerledes for personer med urininkontinens eller avføringsinkontinens.

– Da kommer huden i kontakt med både bakterier og andre stoffer som ikke er naturlige. Det kan gi både irritasjon og sårhet. Da er ikke to ganger i uken nok. Da bør man vaskes grundig hver dag, og antakelig mer enn det, sier Kilian.

Fjerner dårlig lukt – og gir velvære

En annen fordel ved å vaske seg er at det fjerner vond lukt av svette, røyk eller matos. Forskerne påpeker at det er svært individuelt hvor ofte man bør vaske seg – avhengig av hvor aktiv man er og hvor mye man svetter.

– Det handler ikke bare om helse. Man vil jo helst lukte godt og dusjen gir en renhetsfølelse, som handler om velvære, sier dermatolog Jørgen Serup.

Det kan også være gunstig å få fjernet eventuelle uheldige stoffer som er kommet på huden, påpeker Sørensen fra Lunds Universitet.

Spørsmålet om hvor ofte man vaske seg, avhenger i høy grad av hvem man er og hvilken hudtype man har, forteller dermatolog Jørgen Serup. «Det finnes ikke to mennesker som har den samme huden, så det er et svært individuelt spørsmål.» (Foto: Shutterstock)

– Det er klart at om man har vært i kontakt med kjemikalier eller andre stoffer som irriterer huden, bør de vaskes vekk. Ellers kommer det an på hvor skitten man er, og hva slags type skitt man har på kroppen, sier Sørensen.

Sunt å vaske seg?

Det er bred enighet blant forskerne om at hyppig håndvask kan forhindre smitte, men de vet ikke om det å vaske kroppen har noen effekt.

– Det korte svaret er at det ikke er dokumentert noen klar sammenheng mellom hvor ofte man dusjer og forekomsten av infeksjoner, sier overlege Brian Kirstensen fra Central Enhed for Infektionshygiejne på Statens Serum Institut.

Kroppshygienen kan slå begge veier når det gjelder infeksjoner.

– Hvis man skal på sykehus for en operasjon, er det best å ha ren hud. Men hvis man har ømtålelig hud og vasker seg hver dag, kan huden bli irritert og gi økt risiko for infeksjon, sier overlege Brian Kirstensen fra Central Enhed for Infektionshygiejne på Statens Serum Institut.

Stor forskjell

Men hva ble konklusjonen? Forskerne er i hvert fall enige om at det ikke finnes et enkelt svar som alle mennesker bør følge.

Den danske mikrobiologen Mogens Kilian fastslår at hvis man dusjer for å unngå sykdom – så kan man faktisk like godt la være.

– Det er ingen helseeffekter i å bruke såpe på kroppen, selv om industrien har prøvd å innbille oss det motsatte gjennom mange år. I virkeligheten bør man forstyrre hudens balanse så lite som mulig.

– Men det finnes jo andre grunner for å vaske seg hver dag – og det gjør jeg selv, men ikke for å fjerne bakterier fra huden. Jeg dusjer ganske enkelt fordi jeg liker det, sier Kilian.

Hudekspertens oppskrift

Den mest konkrete anbefalingen kommer fra hudlegen Jørgen Serup.

– Jeg anbefaler at man dusjer hver dag i tre–fem minutter og at vannet ikke er for varmt, sier Serup.

Han maner til forsiktighet med bruken av såpe.

– Man kan bruke mild såpe i armhulene og skrittet hver dag. På resten av kroppen kan man bruke såpe en eller to ganger i uken – alt etter om man har mer eller mindre sart hud. Hvis man har sart hud – for eksempel atopisk eksem – bør man bruke minst mulig såpe. Hvis man svetter mye, kan man bruke såpe oftere, fastslår Serup.