Vi må kutte antall flyreiser og bilreiser og vi må slutte å varme opp eller kjøle ned hjemmene våre mer enn nødvendig, ifølge en ny, lekket delrapport. Bildet er fra en av skogbrannene på øya Evvia i Hellas den 9. august.

Lekket utkast til FN-rapport sier utslippene må nå toppen innen fire år

Forskerne bak lekkasjen vil angivelig unngå at politikere vanner ut konklusjonene før rapporten blir publisert.

Utslipp av drivhusgasser som CO2 og metan må nå toppunktet innen fire år. Kull- og gasskraftverk må stenges i det neste tiåret. Ingen nye reserver av olje, kull eller gass bør hentes ut av bakken.

Og vi mennesker, spesielt de som bor i de rikeste landene, må endre livsstil.

Alt dette må til for å unngå at klimaet bryter sammen, skriver The Guardian om innholdet i den lekkede rapportutkastet.

Lekkasje via aktivistgruppe

Denne tredje delrapporten skal egentlig ikke komme ut før i mars 2022.

En liten gruppe forskere skal ha lekket utkastet til rapporten gjennom aktivistgruppa «Scientist Rebellion», som har sprunget ut av bevegelsen «Extinction rebellion».

Det var det spanske magasinet CTXT som omtalte lekkasjen først.

Forskerne bak lekkasjene er bekymret for at politikere skal tone ned budskapet før det blir publisert, forteller journalisten i det spanske magasinet til The Guardian.

FNs klimarapporter er et internasjonalt samarbeid mellom forskere, men de ulike landenes regjeringer kan være med å endre det som kalles «oppsummeringen for beslutningstakere». Det er denne de fleste politikere vil forholde seg til.

Viktigst at de rikeste kutter

Ifølge det lekkede utkastet må folk i vestlige land gjøre alvor av rådene vi har hørt mange ganger før.

Vi må kutte antall flyreiser og bilreiser og vi må slutte å varme opp eller kjøle ned hjemmene våre mer enn nødvendig. Vi må spise mindre kjøtt og mer plantebasert.

Men viktigst er det at de aller rikeste endrer livsstil. Et illustrerende eksempel kommer fra luftfarten. Der står 1 prosent av de reisende for 50 prosent av utslippene, ifølge den lekkede rapporten.

Lekkasjen inneholdt også noen positive poenger. Satsingen på sol- og vindkraft har gjort disse teknologiene mer konkurransedyktige.

IPCC vil ikke kommentere lekkasjer, men har uttalt flere av disse punktene allerede har endret seg i senere utkast.