Uggen på flyet?

Sliter du med tett nese, tørre øyne og vondt i hodet på flyturer? Amerikanske forskere tror de vet hvorfor.

Kofferten er pakket. Et lovende, uutforsket reisemål venter der framme, og bare noen timers reise står mellom deg og to uker med moro.

Men så var det den flyturen da. Før du vet ordet av det, sitter du der med tett nese, hodepine og sand i øynene, og banner over det overivrige ventilasjonsanlegget.

Ny forskning tyder imidlertid på at det slett ikke er ventilasjonen som skaper problemer for flypassasjerene. Trøbbelet skyldes derimot en herlig blanding av kroppsfett og ozon, melder LiveScience.

Fett og ozon

Det mener i hvert fall forskere fra University of Medicine and Dentistry of New Jersey. De har undersøkt to grupper med 16 frivillige i hver, på firetimers liksomflyturer i en kabinmodell.

Prøvepassasjerene ble utsatt for ulike mengder av både ozon og luftgjennomstrømning, for eksempel nivåer som er typiske for kabinklimaet på ei vanlig flyreise, skriver LiveScience.

Ozonnivået er temmelig høyt i flyenes marsjhøyde, og det kan det bli mye av stoffet også inne i kabinen. Det kan nok ha mye å si for passasjerene, tror forskerne.

De fant nemlig ut at mer ozon i lufta så ut til å øke produksjonen av visse kjemiske stoffer i kroppen, blant annet forbindelser som har en finger med i spillet i både hodepine, irritert nese og andre ubehageligheter.

Resultatene tyder på at mer enn halvparten av disse kjemikaliene ble til i reaksjoner mellom ozonet og oljer i håret, huden og klærne til forsøkspersonene.

Kan hindre ubehageligheter

Den gode nyheten er at det slett ikke er umulig å gjøre noe med situasjonen, dersom det virkelig er ozon som står bak en del av trøbbelet på flyturen.

Det er for eksempel fullt mulig å bruke andre stoffer til å ødelegge ozonet i ventilasjonssystemet, avslutter LiveScience.

Referanse:

C. J. Weschler, A. Wisthaler, S. Cowlin, G. Tamas, P. Strom-Tejsen, A. T. Hodgson, H. Destaillats, J. Herrington, J. Zhang, W. W. Nazaroff, Ozone-Initiated Chemistry in an Occupied Simulated Aircraft Cabin, Environmental Science & Technology, 2007, 41(17), s. 6177-6184.

Lenke:

LiveScience: In-Flight Ills Tied to Skin Oil

Powered by Labrador CMS