Kaffe er full av antioksidanter. Nå viser en dansk studie at en dæsj melk oppi kan gi ekstra svung på immuncellene.

Kaffe med melk kan dempe betennelser

En dansk studie tyder på at kaffe med en melkeskvett kan skjerpe aktiviteten i immuncellene.

Kan noe så enkelt som en kaffekopp med melk ha betennelsesdempende effekt på oss mennesker?

Forskere ved Universitetet i København anser det som sannsynlig.

En miks av protein og antioksidanter øker immuncellers aktivitet. Det har de vist i en studie.

De har også vist at polyfenoler i kaffe binder seg til proteinene i melk. Polyfenoler er antioksidanter.

Men det gjenstår å teste det ut i praksis på mennesker.

Antioksidanter demper betennelser

Når virus og bakterier kommer inn i kroppen, reagerer immunsystemet vårt. Det pøser ut hvite blodceller og andre kjemiske substanser for å beskytte oss.

Denne reaksjonen kalles inflammasjon.

Men dette skjer også når vi overbelaster sener og muskler. Det er karakteristisk for sykdommer som revmatisk artritt - leddgikt.

Betennelser i kroppen øker også risikoen for hjerte- og karsykdommer. Særlig har pasienter med kroniske inflammatoriske sykdommer økt risiko. Dette kan du lese mer om i Tidsskrift for Den norske legeforening.

Antioksidanter er den snille feen

Redningen er antioksidanter. De reduserer oksidativt stress som kan skape inflammasjon.

Polyfenoler er en gruppe antioksidanter som bær, frukt og grønnsaker inneholder mye av.

De har en rekke helsefremmende egenskaper.

Polyfenoler

En gruppe naturlig forekommende antioksidanter som har en rekke helsefremmende egenskaper for mennesker.

De finnes i planter, som bær, frukt og grønnsaker, olivenolje. Og i te, kaffe, rødvin og øl.

De forebygger og forsinker oksidasjon i både mat og organer i kroppen. De bekjemper celleskader og demper blodsukkerøkning.

Fenoler i bær som tranebær og tyttebær, kan i tillegg forebygge urinveisinfeksjon.

Brukes i matindustrien for å minimere oksidasjon og øke matvarers holdbarhet. Spesielt i fettrike matvarer for å hindre at de harskner. Men også i andre matvarer for å beholde smak og konsistens.

(Kilde: Nofima )

Kaffe er proppfull av polyfenoler

Kaffe inneholder mange polyfenoler. Særlig de kaffebønnene som vokser i høyden, er rike på dem.

Ifølge denne artikkelen i Tidsskrift for ernæring, er kaffe den største kilden til antioksidanter i det norske kostholdet.

Men relativt få studier har undersøkt følgene av at polyfenoler reagerer med andre ingredienser. Som hvis man blander dem med proteiner.

I den nye studien har matforskere ved Universitetet i København undersøkt dette. Nærmere bestemt hvordan polyfenoler reagerer med en aminosyre som er byggesteiner for proteiner.

De mener selv at resultatet er lovende.

Som en turbo for immuncellene

– Vi har vist at når polyfenoler reagerer med en aminosyre, så øker immuncellenes evne til å hemme inflammasjoner, sier professor Marianne Nissen Lund ved matforskningsinstituttet i en pressemelding i Science Daily.

Immuncellene ble dobbelt så aktive i forsøket.

Studien er publisert i Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Dermed kan en miks av polyfenoler og protein – som i kaffe latte – muligens også ha en fordelaktig effekt på inflammasjon hos mennesker.

Studien er bare gjort på celler i laboratoriet. Men nå vil gjerne forskerne teste ut dette videre på dyr.

Deretter håper de å få testet det ut på mennesker.

Laget inflammasjon i immunceller

Forskerne ville teste om det hadde noen effekt å kombinere antioksidanter med proteiner.

Hvordan påvirket det den anti-inflammatoriske effekten? De påførte immunceller kunstig betennelse i laboratoriet.

Så fikk noen av cellene doser med polyfenoler som hadde reagert med en aminosyre. Andre fikk bare polyfenoler. En kontrollgruppe fikk ingenting.

Immuncellene som var behandlet med kombinasjonen, var dobbelt så effektive når de bekjempet betennelsen. Det var sammenlignet med de som fikk bare polyfenoler.

Binder seg naturlig til protein

Tidligere studier har vist at polyfenoler binder seg til proteiner i kjøttprodukter, melk og øl.

Kaffe er rik på polyfenoler, og melk er rik på proteiner.

Disse molekylene binder seg til hverandre i kaffe med melk. Og det skjer uhyre raskt, viser en annen studie forskerne har gjort.

Det er uvisst hvilket blandingsforhold som er best. Om det er nok med en liten dæsj melk i kaffen eller om kaffe latte med mye melk funker bedre.

Smoothie

De danske forskerne antar at den fordelaktige effekten også gjelder andre kombinasjoner av matvarer. Der proteinrike matvarer mikses med antioksidantrik frukt eller lignende.

- Vi kan se for oss at lignende skjer når vi spiser en kjøttrett med grønnsaker. Eller en smoothie, hvis du har melk eller yoghurt oppi, sammen med frukten, sier Marianne Nissen Lund i pressemelding.

Neste gang du tar en kaffekopp, bør du kanskje helle litt melk oppi.

Forskningen er gjort i samarbeid med det tekniske universitetet i Dresden i Tyskland.

J. Liu, M. M. Poojary, L. Zhu, A. R. Williams, M. N. Lund: Phenolic Acid–Amino Acid Adducts Exert Distinct Immunomodulatory Effects in Macrophages Compared to Parent Phenolic Acids. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 30. januar 2023. DOI: 10.1021/acs.jafc.2c06658