Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er til å bli en smule svidd i skallen av: Midt mellom vasking av golv og pynting av pepperkaker må du fly rundt for å plukke ut presanger til store og små:
Lego til Vesla og skøyter til Påsan. Årsabonnement på et strikkeblad til tante Gunda og seks nummer av motorsagmagasinet til bestefar Knut. Helst alt i boks på samme dagen.
Men nå antyder ny forskning at det å huske på flere mottagere i gaveshoppinga faktisk kan føre til dårligere gaver for hver enkelt. Ikke fordi du ikke klarer å bry deg om alle på en gang – tvert imot!
Du fokuserer så mye på at hver skal få en egen, personlig gave at du rett og slett glemmer å tenke på hva hver enkelt ville hatt mest glede av, skriver forskerne Mary Steffel og Robyn LeBoeuf i siste utgave av Journal of Consumer Research.
Heller variert enn fin
Forskerne har gjort seks ulike eksperimenter hvor deltagerne enten skulle velge presanger til én person, eller til flere. Forsøket var satt opp slik at en av gavetypene var mer attraktiv enn resten.
Og ganske riktig: Da folk skulle plukke ut en gave til bare én person, endte de fleste opp med den fine presangen. Men ikke da de skulle gi til flere. Da valgte de heller ulike gaver til hver av mottagerne.
Det skjer en overindividualisering, mener Steffel og LeBoeuf. Vi har en tendens til å ville variere gavevalgene, selv når mottagerne ikke kommer til å sammenligne gavene de har fått. For eksempel:
Egentlig vet du at både tante Gunda og bestefar er aller mest interessert i reiser i Østen. Men i stedet for å rive i et reisemagasin til begge to, går du for magasiner med to ulike temaer når du skal kjøpe begge gavene samtidig.
Ikke gavekort
- Vi oppfordrer alle gavekjøpere til å tenke på hvilken type gave mottageren mest sannsynlig ville velge selv, konkluderer forskerne ifølge en pressemelding.
Hvis du synes det høres ut som et perfekt argument for å satse på gavekort, råker du imidlertid ut for trøbbel med et annet stykke julegaveforskning.
Men om du nå tenker at dette med julegaver er noe forbasket styr som du gjerne skulle vært foruten, kan du i det minste trøste deg med at forskningen viser at du ikke er alene:
M. Steffel & R. A. LeBoeuf, Overindividuation in Gift Giving: Shopping for Multiple Recipients Leads Givers to Choose Unique but Less Preferred Gifts, Journal of Consumer Research, april 2014.