Viser alt på Facebook

Facebook-brukere røper mer om seg selv enn de ville gjort i andre sammenhenger. Ønsket om å være populær får folk til å dele mer av privatlivet - fordi alle andre gjør det.

Publisert
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Mer enn 120 millioner aktive brukere logger seg på verdens største nettsamfunn jevnlig for å laste opp nye innlegg og bilder, sjekke nytt fra venner eller søke nye frender.

Du er ikke nødt til å brette ut livet ditt ut for andre på Facebook, men mange velger å gjøre det likevel:

En canadisk undersøkelse av 343 Facebook-brukere mellom 17 og 24 år viste at behovet for å være populær fikk brukerne til å røpe mer om privatlivet sitt enn de ellers ville.

76 prosent delte mye

Selv om 76 prosent av deltakerne i undersøkelsen ønsket å beskytte informasjon om seg selv, delte de likevel store mengder personlig informasjon på Facebook.

De delte for eksempel intime bilder, fødseldato, hjemsted, epostadresse, skoler og utdanning.

- Folk oppfører seg annerledes online i forhold til andre. De avslører mer om seg selv enn de ville gjøre i andre sammenhenger, sier stipendiat Emily Christofides.

Hun utførte undersøkelsen sammen med stipendiat Amy Muise og psykologiprofessor Serge Desmarais ved University of Guelph.

Mer villige til å dele online

Over 90 prosent av canadiske studenter logger seg inn på Facebook på daglig basis.

Testdeltakerne, som alle var universitetsstudenter, ble spurt om hva de avslørte om seg selv, hvordan de styrte tilgang til den personlige informasjonen og hvor mye de stolte på andre.

De ble også spurt om generell tendens til å dele personlig informasjon med andre, pluss eget behov for å være populære og graden av selvtillit.

Følger andres eksempel

Å dele informasjon er viktig på Facebook, med opplasting av bilder, oppdateringer og diskusjoner.

Brukere kan velge hvor mange opplysninger de vil dele med andre, og kan inkludere ting som kjæresteforhold eller religiøst livssyn.

Dette skaper en kultur for hvor mye som bør listes ut fra hva andre har inkludert, og fører til at få velger å skjerme mer sensitiv informasjon.

- De mest populære er de som har en online profil der andre deltar aktivt. Jo mer du deler med andre, jo mer respons får du, sier Amy Muise.

96 prosent av deltakerne i undersøkelsen la ut fødselsdagen på Facebook, 85 prosent epostadressen, og 81 prosent opplyste om de hadde kjæreste eller var single.

Men bare 24 prosent avslørte telefonnummer, mens 4 prosent også la ut hjemmeadressen.

Vil ikke ofre popularitet

Undersøkelsen viste en klar sammenheng mellom behovet for å være populær og hvor mye informasjon man valgte å dele.

- Folk med et stort behov for å være populære kan nok bry seg om datasikkerhet, men er ikke nødvendigvis villige til å ofre popularitet ved å skjerme informasjonen, sier Christofides.

Testdeltakere med større selvtillit valgte i større grad å bruke Facebook-filtrene, viste den canadiske undersøkelsen.

- Normer har forandret seg

- Normene for å eksponere seg selv har forandret seg, sa NTNU-forsker Berit Skog til forsknng.no i fjor høst. Hun er førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap.

- De unge voksne, som i størst grad bruker de ulike applikasjonene på Facebook, er sosialisert inn i andre normer for selvpresentasjon, og har vanligvis erfaring med dette fra andre nettsamfunn, skriver Skog i rapporten ”Fra World of Warcraft til YouTube”.

- Terskelen for å eksponere seg i det offentlige rom er derfor lavere for denne enn for voksengenerasjonen, skriver hun.

Lenker:

Popularity Fuels Disclosure on Facebook, Study Finds (University of Guelph pressemelding)

Fra World of Warcraft til YouTube – Bruk av dataspill og nettsamfunn blant deltagere på The Gathering, 19. – 23. Mars 2008 (NTNU-rapport - PDF)