Bananfluer legger eggene i fruktfatet

Julas fruktfat med appelsiner og klementiner er et yndet sted for bananfluene - hvis de får sjansen.

Bananfluen Drosophila melanogaster. (Foto: Hany K.M. Dweck, et al)

Fruktfluer

Drosophilidae. Blir også kalt bananflue, eller eddikflue.

2-4 mm lang, har ofte gulbrune farger, men kan også være gråspraglet

Meget rask og stor formeringsevne. Hunnen legger flere hundre egg og disse klekker etter bare én til to dager

Larvene er gulhvite med to karakteristiske åndetuber på bakkroppen.

Forebygge fluene: Tøm tomflaske- eller returbokslagre regelmessig.

Ikke la frukt eller grønnsaker bli liggende lenge i søppelkasser eller avfallsdunker. Sørg for generelt god hygiene.

Kilde: Matportalen

De færreste vil ha bananfluen Drosophila melanogaster svermende rundt i huset.

Men med overmoden eller litt bedervet frukt i skap og på fat, kan de fort komme klekkende.

Med fare for å legge en demper på julestemningen: bananfluen  foretrekker å legge eggene sine i skallet på sitrusfrukter, ifølge en ny studie i Current Biology.

Bare så det er nevnt; bananfluer har ikke plutselig begynt å styre unna bananer.

Men de gule halvmånene er faktisk mindre attraktive plasseringer for eggene enn appelsiner, pærer og ananas, ifølge studien.

Kresen flue

Fruktfluer er vanligst  fra september til november, men kan opptre innendørs hele året, opplyser Folkehelseinstituttet.

- Høysesongen for bananfluen og andre fruktfluer er om høsten. Da kommer de gjerne utenfra. Likevel er det mulig å få slike fluer i huset også i julen, sier zoolog Peter Bøckmann ved Naturhistorisk Museum i Oslo, til forskning.no.

Som alle andre insekter ønsker bananfluen å legge eggene sine på fordelaktige steder. Nå viser forskerne at fruktfluer faktisk er mer kresne enn man  har trodd.

- De legger ikke egg i hvilken som helst overmoden frukt, men viser en tydelig preferanse for sitrus, sier forsker Marcus Stensmyr ved Lunds Universitet i en pressemelding.

Blir med folk hjem

Det er ikke fruktkjøttet som interesserer fruktfluene. Larvene som klekkes fra eggene spiser mugg, og fluene går etter den gjærende duften de liker best når det nærmer seg eggleggingstid

Fruktfluer vil konstant være på jakt etter frukt som begynner å bli litt småråtten. Skvetter i øl og vin er også gode steder for fluenes egg.

Derfor kan det  være et poeng å rengjøre alle tenkelige skuffer og skap, og få ut tomgods, dersom du ønsker en fluefri høytid.

Zoolog Bøckman trekker fram to ting som kan gi bananfluen en levedyktig jul.

- Det ene er julebesøk. Bananfluer fraktes mellom hus i tøyet til folk. En hjemkommet student kan for eksempel dra med seg fluen. Det er alltid slike fluer et eller annet sted som kan slå følge med noen, sier Bøckman.

- Så blir det drukket i julen, og bananfluer er veldig glad i øl- og vinrester. De har svært høy toleranse for alkohol, legger han til.

Sitrus holder parasittveps unna

Forskerne tror for øvrig at hangen til sitrus er noe fruktfluene har tilpasset seg til gjennom tidens løp, siden fluene opprinnelig kommer fra Afrika, mens sitrusfruktene har sin opprinnelse i Sørøst-Asia.

At det foretrukne valget faller på sitrus, har vist seg nyttig for å unngå parasitter.  Det er nemlig slik at parasittvepser, som gjerne spiser larvene og dreper fluene, ikke fikser sitrusfrukter.

Hvorfor er uvisst, men det er altså en lykke for fruktfluene. Det finnes eksempler på at slike veps setter 80 prosent av enkelte fluebestander ut av spill, påpeker forskerne.

Hany K.M. Dweck, m.fl. Olfactory Preference for Egg Laying on Citrus Substrates in Drosophila. Current Biology, desember 2013. Sammendrag