Squashplante med hunnblomst med fruktemne foran, og hannblomst med tynn stilk bak.

Slik hjelper du squash-planten med å forplante seg

Har squashplanten i kjøkkenhagen masse blomster uten at det kommer noe squash? Squash må ofte ha hjelp av oss for å bli befruktet.

Squashplanter lyser opp i sommerhagen, med sine knallgule blomster. Men mange hobbydyrkere blir skuffet over at det skjer fint lite etter blomstring.

Ingen squashfrukt dukker opp i bedet eller drivhuset.

– Squash har hunn- og hannblomster. Pollen fra hannblomstene må nå hunnblomsten og feste seg der for at eggcellen skal bli befruktet og frukten vokse, forklarer Siv Fagertun Remberg til forskning.no.

Hun er førsteamanuensis ved institutt for plantevitenskap ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, NMBU.

Vi må hjelpe naturen

Er du heldig, kan pollen fra hannblomsten komme seg over til hunnblomsten og feste seg. Men det avhenger av ideelle forhold i hagen.

– Når det er få blomster, lite insekter eller andre forhold som gjør at det kan bli dårlig pollinering, blir det dårlig fruktsetting og lite avling, forklarer Remberg.

Da må vi gå til verks og hjelpe naturen.

– Da kan du rett og slett plukke av en hannblomst og kline litt borti hunnblomsten for å sikre frukt, sier Remberg.

Du trenger ikke å bruke pensel. Hunnblomstens arr er vanligvis klissete for at pollenet skal sette seg fast.

Om du har squashplanter i drivhus, er det viktig å åpne døren eller vinduer for at humler kan pollinere plantene.

- Om det er få blomster eller få insekter kan du plukke av en hannblomst og kline litt borti hunnblomsten for å sikre frukt, sier førsteamanuensis Siv Fagertun Remberg ved NMBU.

Slik ser du forskjell på hunn- og hannblomst

Men hvordan ser du om blomsten er en hann eller hunn? Selve blomstene ser ganske like ut. Ved å se på stilken under blomsten kan du se hvilket kjønn blomsten har.

Hannblomsten har en veldig tynn stilk. Hunnblomsten har en kul på stilken under blomsten, som er anlegget til squashfrukten.

Når arret får pollen på seg, vil en pollenslange voksne ned i griffelen, stangen hvor arret er festet. Pollenet vil da føres ned til fruktemnet og befrukte eggcellen, slik at frukten kan vokse, forklarer Remberg.

Vil abortere

Plantebiologer kaller det å hjelpe plantene med å bli befruktet, for å sikre pollinering.

– Å sikre pollinering vil si å få bedre pollinering slik at alle frøene blir befruktet. Da blir produktet så bra som mulig, sier Remberg.

Mange arter trenger bare litt vind for å bli bestøvet. Men ifølge Remberg er squashpollen for tung til at den kan vindpollineres.

– Dersom pollineringen er dårlig, kan det føre til dårligere kvalitet på frukten. Om fruktemnet ikke befruktes, vil planten naturlig abortere, sier forskeren.

Squashblomster er spiselige

Det lages oftest flere hannblomster enn planten trenger. Så lenge det alltid er minst en hannblomst igjen, kan du ta noen av dem uten at det påvirker hvor mange frukt du får, skriver Moseplassen.

Du har kanskje fått servert frityrstekte squashblomster på restaurant. De er også gode stekt i smør.

Om du dyrker squash, er det morsomt å prøve å drive frem så digre squash som mulig. Men de små er best på smak og konsistens.

Og jo mer squash du plukker, desto flere nye frukter lager planten.

Mange er selvpollinerende

Å sikre pollinering kan man gjøre med andre planter også. Mange planter er selvpollinerende, mens andre må ha insekter for å bli befruktet.

Andre, som for eksempel hageblåbær er selvpollinerende, men det blir bedre bær med insekter allikevel.

Noen arter er avhengig av en spesiell type insekter for å bli pollinert.

– Fiken var avhengig av en spesiell type snylteveps for å bli pollinert. Men nå har man fått selvpollinerende sorter, forteller Remberg.

Er du i tvil om planten din må ha hjelp med pollinering, så søk råd på nettet eller på et hagesenter.