Førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen, lanserer nå den nye fagboken <i>Markedsføring og forbrukerne</i>. (Foto: Høyskolen Kristiania)
Førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen, lanserer nå den nye fagboken Markedsføring og forbrukerne. (Foto: Høyskolen Kristiania)

Ny bok om hva markedsføring gjør med mennesker

Published

Karl-Fredrik Tangen er utdannet samfunnsgeograf fra Universitetet i Oslo. Han har erfaring fra reklamebransjen, i tillegg til å ha jobbet som konsulent og foredragsholder.

Siden 2005 har Tangen undervist i en rekke fag på Høyskolen Kristiania. Deriblant reklame, metode, PR, medier og innovasjon. Nå om dagen er han aktuell som en av fire redaktører i den nye fagboken Markedsføring og forbrukerne.

Tangen forteller at noe av det mest spennende å lese fra de andre redaktørene, var det som tar for seg hvordan barn og foreldre forhandler om hva som skal kjøpes i butikken. Forholdet mellom moralske og praktiske diskusjoner i familien, fysisk utforming av butikken og moralske drøftinger i samfunnet nevner Tangen som undertemaer av dette.

– Boka spinner ut av forskning fra SIFO, forbruksforskningsinstituttet, ved OsloMet. Her foregår det forskning på forbruk og forbrukere med et annet utgangspunkt enn mye av det som foregår på for eksempel Høyskolen Kristiania og BI. Der finner man gjerne det overordnete spørsmålet «Hva skal til for at markedsføring blir mer effektivt?». I større grad stiller SIFO spørsmålet «Hva gjør markedsføring med mennesker og samfunn?». Boka er et bidrag til å svare på det, sier Tangen.