Paul Magne Amundsen (til venstre) og Sigmund Andenes har forsket seg frem til hvordan de skal sko rullestol- og sykkelhjul for nytt føre.
Paul Magne Amundsen (til venstre) og Sigmund Andenes har forsket seg frem til hvordan de skal sko rullestol- og sykkelhjul for nytt føre.

Dekk med glidelås gjør sykkelen vinterklar

Når du kan bytte dekk ved hjelp av glidelås, er det mer sannsynlig at du bruker sykkelen på vinterføre.

På felgen sitter det et nesten helt vanlig dekk: et basisdekk. Men hvis det har vært minusgrader om natten, kan du sko sykkelen for glatt føre på et par minutter. Du legger rett og slett et ekstra lag utenpå dekket – bare ved hjelp av en glidelås.

Begynte med «kjetting»

Prinsippet er omtrent som en kjetting, men komforten er som et vinterdekk. Det begynte da også med en slags kjetting, forteller Paul Magne Amundsen:

– Før vi fikk Horisont-midler til å forske videre, begynte vi med en slags gummikjetting utenpå ditt eget dekk. Den skulle sitte løst utenpå. Vi lanserte den i 2017, forteller han.

I dag er Amundsen daglig leder i Retyre. Det begynte med Technium, som Amundsen og Sigmund Andenes startet mens de studerte ved NTNU i 2016. De to kjemikerne har hatt med seg forskere og produktviklere fra mange land på laget. De trekker frem blant andre Sintef og rumenske Icpe.

Lag på lag

– Prosjektet vårt i Horisont 2020 skiller seg fra grunnforskning. Vi ser ikke på fysiske eller kjemiske prinsipper, men på komplikasjonene rundt det å endre produktdesign. Når du endrer et produkt radikalt fra det som er vanlig i industrien, fører det til store utfordringer for leverandørene, ifølge Paul Magne Amundsen.

Retyre-systemet består av flere forskjellige varianter av et lag som sitter utenpå basisdekket. Skins, som produsenten omtaler det som. De kan byttes ut etter vær eller føre – om du skal sykle på is, grus, gjørme eller snø. De kommer til sykkelen, men også til barnevogner, rullestoler og elscootere.

Når basisdekket er utstyrt med glidelås, må det gjøres mye mer nøyaktig enn det både glidelås- og dekkprodusentene er vant til.
Når basisdekket er utstyrt med glidelås, må det gjøres mye mer nøyaktig enn det både glidelås- og dekkprodusentene er vant til.

Problemet er at når du skal ha sikkert veigrep ved hjelp av et ekstra lag utenpå dekket, så er kravene strenge. Et slikt skin må passe helt nøyaktig på basen som ligger under.

Mye mer nøyaktig

– Det er krymp i materialene. Krympen varierer med materialblandingen, med hvor lenge de vulkaniseres og med hva som er temperaturen i fabrikken på produksjonstidspunktet, forklarer Amundsen til forskning.no.

Glidelåsene må også være mye mer nøyaktige enn den som sitter i en bukse eller en jakke. Mellomrommene mellom hver tann må være nøyaktig like store. Bare noe så enkelt som at hver glidelås må ha nøyaktig like mange tenner, er et helt nytt krav for industrien.

– Den siste delen av Horisont-prosjektet er vår egen sammenstillingsfabrikk. Skal vi konkurrere mot vanlige dekk, må det å sette sammen glidelåser og dekk gjøres nesten kostnadsfritt. Derfor må vi ha høy grad av automatisering, sier han.

– Når du ser på produktene våre ved første øyekast, tenker du kanskje at det er finurlig, men også at det er enkelt. Det er «bare å sy på en glidelås». Forskningsprosjektet gjorde det mulig for oss å faktisk ta dette produktet til markedet, sier Paul Magne Amundsen.

30 prosent vil sykle mer

Der vil det forlenge sykkelsesongen for mange, tror TØI-forsker Ole Aasvik. Han har funnet ut at 30 prosent av syklistene sier at de vil sykle mer hvis drift og vedlikehold av sykkelveiene blir bedre. Både vedlikehold og dekk handler mye om å gjøre veigrepet bedre og sykkelturen tryggere, derfor mener han det er grunn til å tro at de glidelåsdekkene vil få noe av den samme effekten.

– Vi ser at det er et potensial for at folk har lyst til å sykle mer. Ett av aspektene med å sykle om vinteren er at det er vanskeligere å komme frem på grunn av snøen – men et annet er at dårligere veigrep gjør at de føler seg mindre trygge, forteller Aasvik til forskning.no.

30 prosent av syklistene sier at de vil sykle mer hvis drift og vedlikehold av sykkelveiene blir bedre, forteller TØI-forsker Ole Aasvik.
30 prosent av syklistene sier at de vil sykle mer hvis drift og vedlikehold av sykkelveiene blir bedre, forteller TØI-forsker Ole Aasvik.

Neste: Dekkrevolusjon

Paul Magne Amundsen og Retyre nøyer seg ikke med tryggere vinterturer for syklister og rullestolbrukere. De vil forske videre og snu opp-ned på hele dekkindustrien:

– Fordi vi har arbeidet med dette i så mange år, har vi funnet hvordan vi kan øke graden av automatisering i den eksisterende industrien. Nå jobber vi med en pilot for en egen produksjonslinje der konvensjonell dekkproduksjon kan helautomatiseres, sier han.

Amundsen snakker om hvordan dekkindustrien dumper lønningene og hvordan Kina taper for India, der lønnsutgiftene er enda lavere.

Dekk uten gummi

– Mer enn halvannen milliard dekk – alt som sitter på annet enn de dyreste kjøretøyene – produseres med prosesser som har stått stille i snart 100 år. Fabrikkene er så store at det eneste som gjør deg konkurransedyktig, er enda større fabrikker. Det vi har utviklet, er en helt ny måte å lage konvensjonelle dekk på, sier han.

Med den nye måten å produsere dekk på går det også greit å bruke andre materialer enn gummi.

Horisont Europa og Horisont 2020

Horisont Europa er verdens største forsknings- og innovasjonsprogram, med et budsjett på 95,5 milliarder euro.

Programmet er det niende i rekken av EUs forsknings- og innovasjonsprogrammer.

Det følger etter Horisont 2020, som varte fra 2014 og til og med 2020.

– Sintef har vist at den måten som vi nå skal pilotere, gir 86 prosent reduksjon i CO-utslippene, forteller Paul Magne Amundsen.

Den utviklingen trekker han tilbake til Horisont 2020-støtten. Forskningsprosjektet gjorde det mulig å begynne investeringen i produksjonsteknologi.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS