Marie Rognes forsker på væsken i hjernen vår. (Foto: Bård Gudim)

Bruker matematikk for å forstå hjernen

Dr. Marie Rognes har nylig vunnet det prestisjetunge ERC Starting Grant, som deles ut til spesielt lovende, unge forskere. Innenfor dette stipendet har Rognes etablert forskningsprosjektet Waterscales, som hun kommer til å arbeide på de neste fem årene. Prosjektet er dedikert til det matematiske og informatiske grunnlaget for å modellere væskeflyt i hjernen.

I løpet av de neste tiårene kan matematikk og informatikk spille en viktig rolle i å få nye innsyn i mekanismene som driver vanntransporten gjennom hjernen.

Den samfunnsmessige interessen for hjernens væskebalanse kommer av rollen væskebalansen har i en stor rekke nevropatologier. Ettersom Europas befolkning eldes, blir sykdommer i sentralnervesystemet (hjernen og ryggraden), slik som demens, en monumental utfordring.

Nevrologiske sykdommer slik som Alzheimers, Parkinsons og demens med Lewy-legemer, assosieres alle med abnormale avleiringer eller oppsamlinger av proteinfragmenter i hjernevevet. Hjernens væskebalanse er også nært forbundet med andre tilstander som for eksempel ødem, og den antas til og med å spille en essensiell rolle for søvnfunksjonen vår.