Illustrasjonsbilde som viser røyksporet etter den digre meteoren som eksploderte over Tsjeljabinsk i Russland i 2013.

En irakisk mann ble drept av en meteoritt på 1800-tallet, ifølge ny studie

Å bli drept av en meteoritt er svært, svært usannsynlig. Men flere 1800-talls-dokumenter tyder på at det skjedde i en landsby i dagens Irak, ifølge en forskergruppe.

Mange tusen meteoritter treffer jorden hvert år. De aller fleste av disse steinene fra verdensrommet blir ikke lagt merke til, fordi de sannsynligvis slår ned i havet eller i store ubebodde områder, ifølge Space.com.

Noen ganger kommer det større gjester på besøk, og noen ganger er det mennesker i området hvor dette skjer. I 2013 ble det observert en stor lysstripe på himmelen over Tsjeljabinsk, som viste seg å være en diger meteor.

Asteroiden er anslått til å ha vært over 20 meter i diameter, og skal ha veid over 12 000 tonn før den kom inn atmosfæren, ifølge denne Science-studien fra 2013.

På grunn av friksjonen i atmosfæren eksploderte den i lufta, og sjokkbølgen knuste tusenvis av glassruter. Ingen døde, men rundt 1600 mennesker ble såpass skadet at de trengte legehjelp.

Ofrene for Tsjeljabinsk-meteoren er noen av de eneste godt dokumenterte skadene på mennesker som har skjedd på grunn av meteorer eller meteoritter. Men dette var indirekte skader på grunn av knust glass eller andre ødeleggelser.

Såvidt noen vet, var det ingen i området som fikk en stein i hodet eller andre steder på kroppen, ifølge en ny studie i tidsskriftet Meteoritics & Planetary Science.

Men i en ny studie har tyrkiske og amerikanske forskere funnet flere henvisninger i statsarkivene til Det osmanske riket om en dramatisk dag i august 1888.

Flere meteoritter skal ha slått ned på den osmanske landsbygda, og en person ble drept av nedslaget.

Forskerne selv mener at de sannsynligvis har funnet et godt dokumentert dødsfall på grunn av en meteoritt.

Sultanen Selim III tok imot besøkende i Topkapi-palasset i Istanbul rundt 1800. Det osmanske riket eksisterte helt fra 1400-tallet, fram til slutten på 1. verdenskrig i 1918.

Helt opp til sultanen

Det antatte meteoritt-nedslaget skal ha skjedd 22. august 1888. Forskerne har funnet en rekke brev som er sendt mellom forskjellige myndighetspersoner, hvor hendelsen diskuteres.

Sultan Abdul Hamid II, som fikk høre om det mulige meteorittnedslaget i 1888. Kanskje.

Ulykken rapporteres helt opp til sultanen, som da het Abdul Hamid II (1842 - 1918).

I brevene beskrives et sterkt lys som hadde retning mot en landsby kalt Dilaver. I nærheten av en annen landsby skal nedlslagene ha begynt, og regnet av meteoritter skal ha fortsatt i ti minutter.

I Cisane, en annen liten landsby, skal noen av disse meteorittene ha drept en mann og skadet en annen. Dette er i nærheten av Suleimania i dagens Irak.

Den lokale guvernøren rapporterte denne hendelsen videre til i midten av september, og sultanen selv skal ha hørt om dette 9. oktober.

Forskerne mener det er svært sannsynlig at dette faktisk skjedde slik det er beskrevet, fordi hendelsen er beskrevet av flere forskjellige byråkrater, og statsapparatet er satt i gang.

Et av brevene sier at et steinfragment ble lagt ved, og sendt til sentrale myndigheter. Men forskerne har ikke funnet noen andre henvisninger til fragmentet, så de mener det ikke er mulig å si noe om hva dette var for noe.

De har funnet andre brev om andre meteorittnedslag i det ottomanske riket, hvor meteorittene har blitt sendt til et museum i Istanbul. Dette museet er i dag det arkeologiske museet i Istanbul. De mener at det kan være mulig å finne ut mer ved å lete i samlinger og arkiver.

Meteoritt i låret

Selv om nedslaget i Det osmanske riket kan ha ført til at noen døde, er det forståelig nok en del usikkerhet her. De kan ikke bekrefte at det var meteoritter som regnet ned over de små landsbyene for mer enn 130 år siden.

I 1954 skjedde det som trolig er det eneste bekreftede tilfelle av at noen ble truffet av en meteoritt. Ann Hewlett fra Alabama fikk en stein gjennom taket på huset sitt, som traff et radioapparat og slo Hewlett i låret, ifølge Smithsonian-museet.

Denne steinen ble undersøkt, og geologen George Swindle hos USGS slo fast at den var et meteoritt-fragment, ifølge den nye studien.

Flere andre tilfeller har dukket opp gjennom årene, blant annet en indisk bussjåfør som skal ha blitt drept på grunn av en meteoritt i 2016. Denne saken ble blant annet omtalt av Aftenposten.

Men NASA er skeptiske til at det var årsaken, blant annet fordi det ikke ble observert noen spor etter meteorer på himmelen, ifølge New York Times.

Unsalan mfl: Earliest evidence of a death and injury by a meteorite. Meteoritics & Planetary Science 1–9 (2020), DOI: 10.1111/maps.13469. Sammendrag