Komodovaraner i Indonesia. (Foto: Andrey Godkov/Wenn)

Årets beste vitenskapsbilder

Nature og Science har gjort en utvelgelse, og vi presenterer noen av våre favoritter fra 2015.

I bildet over kan du se to komodovaraner som har blitt fotografert i spent øyeblikk. Disse gigantiske øglene kan bli hele tre meter lange, og kjempene er fanget i en revirkamp. Bildet ble tatt i Indonesia, og er også en av finalistene i Wildlife photographer of the year award.

Det flate området kalles Sputnik Planum, og fjellkjeden heter al-Idrisi. (Foto: NASA/JHUAPL/SwRI)

I år fikk vi se Pluto for første gang. Dette bildet er tatt av Pluto-sonden New Horizons, og viser Sputnik-platået på den lille dvergplaneten i solsystemets grenseland. Fjellkjeden til venstre kalles al-Idrisi, og består av store isblokker som er flere kilometer høye. Her kan du se en stor versjon av bildet.

Lyn-bilde fra forskergruppen i Florida. (Foto: Florida Lightning Research Group)

Dette bildet ble tatt av forskere ved Senter for lynforskning i Florida. De skyter opp raketter inn i tordenskyer. Rakettene har kobberledninger som er festet i bakken. Dette framprovoserer et lyn som forskerne kan studere.

Southern Owl Nebula. (Foto: ESO)

Dette er glødende rester etter en døende stjerne, og kalles Southern Owl Nebula. Det er en ansamling av gass og støv som har blitt kastet ut av den døde stjernen, og boblen er enorm. Forskerne regner med at den er fire lysår på tvers. Bildet er tatt av Very Large Telescope i Chile.

jaherfly over Mojave-ørkenen. (Foto: NASA)

Det er ikke ofte du faktisk får se et bilde av lyd, men dette NASA-blinkskuddet viser et jagerfly som raser avgårde i lydhastighet. Bildet er tatt i Mojave-ørkenen i USA. Fotografen har brukt en spesiell teknikk som kalles schlieren-foto, hvor du kan se endringer i lyset når det går gjennom forskjellige luftlag som har forskjellige tettheter.

Vulkanutbrudd i Chile. (Foto: Alex Vidal Brecas/Epa)

Calbuco-vulkanen i Chile hadde et voldsomt utbrudd i april i 2015. Askeskyen er 10 kilometer høy, og tusenvis av folk som bodde i nærheten ble evakuert. Massevis av Lava rant ut av vulkanen og ned i en innsjø i nærheten.

Den store magellanske skyen, sett av Planck. (Foto: ESA)

I Melkeveiens nabolag ligger Den store magellanske skyen. Dette er en liten galakse som ligger rundt 170 000 lysår unna oss. Bildet er satt sammen av data fra Planck-satellitten, et romobservatorium som gikk i bane rundt solen mellom 2009 og 2013. Dette nyutgitte bilde viser mikrobølgestrålingen fra Den store magellanske skyen. Bildet har nesten en kunstnerisk kvalitet, og det kan minne om Van Gogh-maleriet Stjernenatten.

Disse linjene har man lenge trodd kan komme av veldig salt, flytende vann på Mars. Bildet til venstre er fra den kalde tiden på året, mens bildet til høyre er tatt i den marsiske sommeren. Bildene er fra Newton-krateret på Mars. (Foto: NASA)

Mars-forskere har lenge hatt en mistanke om at det kan finnes flytende vann på overflaten. I år ble disse ideene så godt som bekreftet, og NASA slo fast at det finnes små mengder flytende vann på den røde planeten. Dette er ikke friskt kildevann, men etsende gugge som forsvinner fort.

Slåsskamp på den franske landsbygda. (Foto: Gaizka Iroz/Afp)

Selv om dette bildet ikke har en direkte vitenskapskobling, har fotoredaktøren i Nature valgt dette som et av årets bilder. Det er også havnet på nyhetsbyrået AFPs årets beste-liste. En fransk fugleaktivist brøt seg inn på en gård for å lete etter en utrydningstruet fugleart, men ble oppdaget. Bildet viser slåsskampen som oppsto etterpå.

Her kan du se bildeseriene til Nature og Science.