Nye lemurer

Denne søte skapningen har tydeligvis båret på en hemmelighet. Nå har forskere pekt den ut som en av tre nye arter av lemurer.

De er ikke identifisert med metoder som vanligvis benyttes til å bestemme arter; ved morfologiske forskjeller eller kromosomprofiler.

Forskerteamet fra Madagaskar, Tyskland, Frankrike og Sveits rapporterer i stedet sin oppdagelse med bakgrunn i forskjeller funnet i en gensekvens.

I praksis betyr det at de nye artene ikke har noen klare ulikheter med andre lemurer i form og utseende.

Resultatene er publisert i Evolutionary Biology, et tidsskrift under BioMed Central.

Familie av halvaper

Lemurene er en familie i underordenen halvaper, som lever på Madagaskar og de omkringliggende øyene.

Forskernes funn av vil kunne ha betydning for de småvokste primatene med de store øynene.

Årsaken er at økt kunnskap om lemurenes karakteristika vil gi en bedre plattform for videreutvikling av bevaringsprogrammer. De tre nye artene rapporteres å leve i forskjellige områder fra andre lemurer, atskilt av elver.

"Denne karen ser litt overrasket ut over å ha blitt fanget inn av forskernes kameralinse. Vedkommende lemur tilhører den nye arten Lepilemur randrianasoli, melder et internasjonalt forskerteam. Begge foto: BioMed Central (BMC), Evolutionary Biology."

Forskerne fant den nye “trioen” innenfor Lepilemur ruficaudatus og Lepilemur dorsalis.

Molecular phylogeny and taxonomic revision of the sportive lemurs (Lepilemur, Primates) Nicole Andriaholinirin, et al. BioMed Central (BMC), Evolutionary Biology. (in press).