Forskere har forsøkt å kartlegge årsakssammenhengen mellom høyde og en rekke sykdommer.

Høyde kan påvirke risikoen for en rekke sykdommer

I en stor studie har forskere funnet at høye mennesker har større risiko for perifere nervesykdommer og bestemte hud- og skjelettinfeksjoner enn lave.

Det er mange fordeler med å være høy. Under konserter har høye mennesker et godt overblikk – selv om de står bak.

Men ifølge en ny studie publisert i tidsskriftet PLOS Genetics er det også en del ulemper.

Det øker risikoen for perifere nervesykdommer og bestemte hud- og skjelettinfeksjoner. Men risikoen for hjertesykdom er lavere.

Studien tyder også på at lave mennesker har en høyere risiko for en rekke sykdommer. Blant annet ulike former for hjerte-karsykdom, høyt blodtrykk og økt kolesterol.

Studien har hentet data fra mer enn 250.000 mennesker.

– Det betyr at vi bør bruke høyde som en parameter når vi undersøker sykdommer, sier forsker Thomas Folkmann Hansen ved Københavns Universitet.

– Det gjør at vi kan se på biologien bak disse sykdommene. Er det noe av sykdomsårsaken som skyldes noe fysiologisk? Det kan for eksempel ha noe med blodomløpet å gjøre.

Helt annen skala enn tidligere studier

Ifølge seniorforsker og seksjonsleder ved Statens Serum Institut i Danmark, Bjarke Feenstra, bekrefter studien tidligere forskning om høyde og risiko for bestemte sykdommer.

Det som er nytt, er størrelsen på studien, påpeker han.

– De bruker genetiske data fra det amerikanske veteranprogrammet med over 200.000 deltakere med europeisk-amerikansk bakgrunn og 50.000 deltakere med afroamerikansk bakgrunn blant tidligere ansatte i det amerikanske forsvaret. De ser på tusenvis av ulike helseutfall fra helseregistre, forklarer Feenstra.

– Det er dessuten nytt at de analyserer data fra så mange med afroamerikansk bakgrunn. Tidligere studier har blitt begrenset til deltakere med europeisk bakgrunn, legger han til.

Forskerne har forsøkt å matche tusenvis av genetiske variasjoner med mer enn tusen assosierte sykdommer.

Det gjør det til den største studien av sitt slag.

Ny teknikk: Er det årsakssammenhenger mellom høyde og sykdom?

Forskerne har brukt en metode kalt mendelsk randomisering for å undersøke mulige årsakssammenhenger, altså om det er høyden som øker risikoen for en rekke sykdommer eller om det for eksempel er kosthold eller sosioøkonomiske forhold, som kan ha betydning for både høyde og sykdomsrisiko.

De har forsøkt å fjerne slike effekter ved å se på forbindelser mellom ulike sykdommer og en persons høyde basert på genetikken, forklarer Bjarke Feenstra.

Og resultatene har som sagt bekreftet tidligere funn: Å være høy er forbundet med høyere risiko for hjerteflimmer og åreknuter, men en lavere risiko for høyt blodtrykk og høyt kolesterol.

Men studien viser økt risiko for perifere nervesykdommer, som er forårsaket av skader på nerver i for eksempel tær, føtter, legger og hender samt bestemte hud- og skjelettinfeksjoner slik som bein- og fotsår.

Ingen grunn til bekymring for høye mennesker

Men selv om du er høy, er det ingen grunn til å bekymre deg, slår Thomas Folkmann Hansen fast.

– Det studien gir oss er en bedre forståelse for disse sykdommene der høyde bidrar til biologiske mekanismer. For eksempel hvorfor man får atrieflimmer. Er man røyker og har høy BMI, men også er høy, så er det en samlet høyere risiko, sier han.

Heller ikke Bjarke Feenstra mener det er grunn til bekymring.

– Det er litt økt risiko for noen sykdommer ved å være høy, åreknuter for eksempel. Men samtidig er det en lavere risiko for andre sykdommer. Så hva er best? Man kan ikke si at det er farlig å være 1,90 meter, sier han.

Forskerne mener det er behov for flere studier – som er enda større, mer mangfoldige og også mer internasjonale.

– Studier inkluderer ofte sensitivitetsanalyser der man undersøker de metodemessige forutsetningene som skal til for å konkludere om årsakssammenhenger, er oppfylt. Det har de ikke så mye av her, sier Feenstra.

– Den skalaen de gjennomfører studien i, med over 1.000 ulike utfall, har gjort at de ikke har prioritert det. Et opplagt neste skritt vil være å følge opp resultatene i andre store datasamlinger og å undersøke mulig årsakssammenheng av assosiasjonene grundigere ved hjelp av sensitivitetsanalyser, legger han til.

Sridharan Raghavan mfl.: A multi-population phenome-wide association study of genetically-predicted height in the Million Veteran Program. PLOS Genetics, 2022. DOI: 10.1371/journal.pgen.1010193