Musikkmøbler hjelper barn med funksjonsnedsettelse
- Det er vanskelig å fylle dagen med opplevelser for barn som trenger mye hjelp, sier mor. Sansestimuli med spesialdesignede møbler kan hjelpe.
(Video: RHYME.no på Vimeo )
Med vibrasjoner, bilder, lys og lyd har norske forskere laget det de kaller musikkmøbler.
– Vi vil vise hvordan vi kan bruke slike medier til å redusere passivitet og isolasjon, og dermed bedre helsen i familier hvor man har barn med funksjonsnedsetting.
Dette sa prosjektleder Jo Herstad ved Universitetet i Oslo til forskning.no da prosjektet Rhyme skulle i gang for to år siden.
Og nå har møblene blitt testet av målgruppen, barn med funksjonsnedsettelse, som en videreføring av tradisjonell musikkterapi.
Synge, danse, skape
- Aktivitetene møblene gir kan være å synge, danse, utforske omgivelser, klatre og skape noe sammen, sier Birgitta Cappelen.
Hun er førsteamanuensis i interaksjonsdesign ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, og en av forskerne i prosjektet.
Det er for eksempel mikrofoner i flere av møblene, så barna kan bruke sin egen stemme til å lage musikken.
- Vi blander design, musikk og informasjonsteknologi, utdyper Cappelen.
Møblene kan også programmeres til å huske og lære, ikke bare svare umiddelbart på en handling. Dermed kan barna improvisere og variere over tid.
- Dette gir brukeren mestringsfølelse og utvikling av egenmakt, og læring på egne premisser, mener forskeren.
Og det er en av foreldrene i prosjektet enig i.
Utålmodig sjel
Inga Bostad er prorektor ved Universitetet i Oslo, men hun er også mor til multifunksjonshemmede Unn på 16 år.
Dette var Unns favoritt. Her testes det eggformede møbelet av en som jobber i prosjektet. (Foto: Rhyme.no)
Hele familien har deltatt i musikkforskningsprosjektet.
Bostad forteller at datteren Unn er en utålmodig sjel, og når en ny ting er prøvd ut er hun gjerne ferdig med den.
Inga Bostad håper møblene blir produsert og vurdert til hjelpemiddelsentralen for barn med funksjonsnedsettelse. (Foto: Ida Korneliussen)
- Det må skje noe nytt hele tiden, men i musikkmøblene fikk hun opplevelser for nesten alle sanser. Derfor gikk hun ikke lei.
Unn likte spesielt godt en slags huske, som er formet som et mykt egg til å sitte i.
Der kunne hun gynge, kjenne og trykke på materialet, og på denne måten lage og høre lyd, og kjenne vibrasjoner av lydene, forteller Bostad.
Samler familien
Bostad mener datteren har blitt mer nysgjerrig og opptatt av å utforske nye ting etter at hun har fått prøve møblene.
Derfor håper hun disse etter hvert blir produsert og vurdert til hjelpemiddelsentralen for barn med funksjonsnedsettelse:
- Det er vanskelig å fylle dagen med opplevelser for de barna som trenger mye hjelp.
- Dette er noe de kan gjøre selv, samtidig som det også er moro for oss andre som en musikkinteressert familie, sier hun.
Fremover vil forskerne trekke prosjektet inn i appens verden.
- I neste omgang skal vi jobbe med sosiale medier, hvor interaksjon og samspill også skal skje via en app på smartphone eller iPad som kommuniserer med musikkmøblene, forteller førsteamanuensis Cappelen.