Tvil om fuglenes opprinnelse

Alle er enige om at fuglene er i slekt med theropodene, de tobeinte dinosaurene. Men stammer de direkte fra dem, slik de fleste forskere hevder i dag? Eller hadde de to en felles forfar - som ikke var dinosaur? Nye funn kan få forskerne til å måtte endre mening.

Kan det være at det er like feil å si at fuglene stammer fra dinosaurene, som det er å si at mennesket stammer fra sjimpansene? Vi stammer som kjent ikke fra dem, vi har felles opphav med dem.

En ny analyse av tidlige fossile fugler fra Kina har fått noen forskere til å tvile på det rådende syn, nemlig at fuglene sprang ut av en gruppe små tobeinte dinosaurer, microraptorer og liknende.

Men siste ord er definitivt ikke sagt, legger de til, forfatterne av artikkelen “Do Feathered Dinosaurs Exist” i tidsskriftet Journal of Morphology.

I Kina er det funnet mange fossile fugler, med fjær i alle stadier at utvikling, fra de som ser helt moderne ut, til primitive protofjær. Et problem flere har merket seg, er at noen fugler med protofjær er så mye som 25 millioner år yngre enn acheopteryx - urfuglen som man altså har ment stammer direkte fra dinosaurene.

Hvordan skal man tolke dette?

En del av analysen har vært en gjennomgang av det som finnes av bevis for fjær på dinosaurer. Forskerne sier de ikke finner spor av ekte protofjær på disse. Det som så langt er beskrevet som protofjær, blir av disse forskerne, etter studier av huden hos dinosaurer som ikke er beslektet med fuglene, forsøkt forklart som råtnet hud.

Kan fjærene ha utviklet seg hos fuglenes og dinosaurenes felles forfar?

I tillegg til fjærene, har et annet bygningstrekk vært brukt som bevis for det nære slektskapet mellom dinosaurer og fugl: Dinosaurens hånd er bemerkelsesverdig lik fuglens vinge. Begge er bygget opp av ekstremitetene 1, 2 og 3. Dette tilsvarer vår tommel og de to neste fingrene.

Skeptikere har imidlertid lenge hevdet at denne konklusjonen baserer seg på en feiltolkning. Fuglens vinge er bygd opp av ekstremitetene 2, 3 og 4, hevder de.

Samme konklusjon treffer forfatterne av artikkelen i Journal of Morphology - og støtter dermed antagelsene til den nylig avdøde evolusjonsbiologen Ernst Mayr i boka What Evolution Is fra 2001.

Fagfolk jeg snakket med etter å ha lest boka, mente å vite at den 100 år gamle Mayr var helt på jordet da han uttalte seg om fuglevingens anatomi. Men kanskje hadde han rett alikevel? Diskusjonen er, som sagt, garantert ikke over.

Artikkel:
“Do Feathered Dinosaurs Exist?: Testing the Hypothesis on Neontological and Paleontological Evidence.” av Alan Fedducia, Thegarten Lingham-Soliar og Richard Hinchliffe. Journal of Morphology.