Fossil fugl med tøff tanngard

Ny fossil fugl funnet i Kina kunne bite fra seg.

Slik kan tannfuglen Sulcavis geeorum fra tidsperioden kritt ha sett ut. (Foto: (Ill: Stephanie Abramowicz))

Moderne fugler har nebb og mangler tenner. Tenner hadde imidlertid Sulcavis geeorum nok av.

Den levde for mellom 121 og 125 millioner siden i det som i dag er det nordøstlige Kina.

Den helt spesielle utformingen av tennene tyder på at den var i stand til å tygge i seg hard kost. Forskerne antyder at den lille skapningen spesialiserte seg på krabber, snegler, insekter med hardt skall og andre smådyr.

Skattkiste

Fossilet er fra det nordøstlige Kina. Der er Yixian-formasjonen i regionen Liaoning en skattkiste for tidlige fugler og andre dyr fra denne perioden.

I løpet av de siste tjue åra er det beskrevet mange nye flygende arter basert på fossiler fra denne geologiske formasjonen.

Forskere i USA og Kina beskriver nå den siste tilveksten til den tids fugleverden i tidsskriftet Journal of Vertebrate Paleontology.

Foto av hodet til tannfuglen, som var på størrelse med en rødstrupe. Målestokken viser størrelse i millimeter. (Foto: Stephanie Abramowicz)

Beholdt tennene

Det nye fossilet hører til gruppa kalt enantiornithurine fugler. Dette er ikke direkte forløpere til våre dagers fugler, men en utdødd sidegren som en gang var tallrik.

Disse fuglene beholdt tennene mens andre fugler rundt dem gradvis kvittet seg med dem.

Dinosaurene, som alle fuglene stammer fra, hadde tenner. Men det er ikke opplagt at tenner er en god ide når man flyr i lufta. Tenner er tunge og kan erstattes av et nebb.

Mangfold

De av fuglene som beholdt tennene i denne perioden tilpasset seg ulike matvaner og tennene var en viktig del av dette.

Det finnes nemlig et mangfold når det gjelder utformingen av tanngarden. Noen kan ha vært tilpasset å spise fisk, andre passer bedre til bløte smådyr uten skall.

S. geeorum var på en størrelse med en liten sangfugl.

Den er oppkalt etter den amerikanske familien Gee som har støttet fossilforskning.

Jingmai K. O’Connor et al: “A new enatiornithine from the Yixian Formation with the first recognized avian enamel specialization,” Journal of Vertebrate Paleontology, 8. januar 2013.

Forsidebildet viser nærbilde av tennene til Sulcavis. (Foto: Stephanie Abramowicz)