Astronauten John Young på måneoverflaten under Apollo 16-oppdraget i 1972.

Forskere har en teori om hvor på månen det kan være milliarder av liter med vann

Enorme mengder vann kan være skjult i glassperler.

Det er massevis av vann på månen, selv om det ikke virket slik etter NASAs måneoppdrag for over femti år siden.

Månen er fortsatt en svært tørr ørken sammenlignet med landskapet her på jorden, men det er mye mer vann enn forskerne tidligere så for seg.

I løpet av de siste 15 årene har det blitt funnet mer og mer vann på månens overflate, og det blir stadig funnet nye steder hvor vann kan gjemme seg. Forskere har målt mye vann der, men det er ikke alltid klart hvor dette vannet finnes.

Månen har ingen atmosfære som kan holde på og sirkulere vannet slik som på jorda, men allikevel dannes og lagres vann på måne-overflaten på ett eller annet vis, ifølge denne NASA-studien fra 2020, publisert i tidsskriftet Nature astronomy.

I denne studien spekulerer forskerne på om mye vann kan lagres inne i glassperler på overflaten. Dette bekreftes i en ny studie av blant annet kinesiske og britiske forskere, publisert i Nature geoscience.

Forskerne har analysert glassperler som er funnet i prøver tatt av den kinesiske roveren Chang'e 5, som landet på månen på slutten av 2020. Denne roveren sendte en måneprøve tilbake til jorden, rundt 1,8 kilo med månemasse, ifølge NASA.

Og i denne prøven har forskerne analysert massevis av mikroskopiske glassperler. Inne i disse glassperlene var det også vann, som kan forklare hvor en del av vannet på månen gjemmer seg.

Men hvorfor er det glassperler med vann på månen?

Slik ser de mikroskopiske perlene ut som er hentet fra månens overflate.

Skapes av solvinden

Glassperlene finnes sannsynligvis overalt i støvet på månen. Perlene blir skapt under asteroidenedslag, hvor høy temperatur og trykk danner små glassperler.

Men hvor kommer vannet fra? Hypotesen er at vannet på månen kan skapes blant annet på grunn av hydrogen som kommer med solvinden, og som går gjennom kjemiske reaksjoner med støvet og stoffene på månen. Denne reaksjonen kan danne vann – to hydrogenatomer og ett oksygenatom.

Grafikken viser Chang'e 5-landeren som sender prøven med månestøv tilbake til jorden i 2020.

Dette vannet trenger inn i glassperlene over tid - en prosess som kalles diffusjon. Forskerne har målt hvor mye vann det er i hver av disse perlene de har funnet, og hvis de fordeler seg slik de tror over måneoverflaten, så kan det gjemme seg en del vann her.

Faktisk så mye som flere hundre milliarder liter vann låst vekk i ørsmå glassperler over hele månen, ifølge studien. Forskerne mener denne mekanismen også kan lagre vann på andre måner og planeter hvor det ikke finnes noen atmosfære.

Vann er svært viktig for utforskning av månen. Det gjør det lettere å skaffe drikkevann, samt at vann brukes i produksjonen av blant annet rakettdrivstoff.

Så gjenstår det å se om dette anslaget stemmer, og om vannet faktisk kan utvinnes.

He mfl: A solar wind-derived water reservoir on the Moon hosted by impact glass beads. Nat geosc, 2023. DOI: 10.1038/s41561-023-01159-6. Sammendrag