Sunne valg opp i røyk

Et valg du anser som veldig sunt, kan lede deg til et svært usunt valg i neste øyeblikk. Fordi du fortjener det...

Bare spør røykere som har deltatt to forsøk i en studie som nå er publisert i tidsskriftet Addiction.

I begge forsøkene ble halvparten av forsøkspersonene fortalt at piller de inntok var vitamintilskudd, mens resten var klar over at de fikk placebo. I virkeligheten fikk alle sukkerpiller.

Røykerne som trodde at de fikk tilskudd, svarte med å utligne det potensielt sunne inntaket gjennom å røyke flere sigaretter enn kontrollgruppa.

Følte seg beskyttet

Troen på en beskyttende effekt av vitaminer ga en økt følelse av usårbarhet, ifølge studien.

Mulighetene for røykeslutt undergraves siden røykerne følte de kunne tillate seg å være usunne på grunn av nettopp vitaminene.

- Røykere som tar kosttilskudd kan lure seg selv til å tro at de er beskyttet mot kreft og andre sykdommer.

Det sier forsker Wen-Bin Chiou i i en pressemelding fra Wiley-Blackwell, forlaget som gir ut tidsskriftet. Han har ledet arbeidet med studien.

- Ved å minne røykere som er opptatt av helse på at multivitaminer ikke forebygger kreft, kan vi hjelpe dem til å begrense mengden sigaretter, eller oppmuntre dem til å slutte helt, forsetter forskeren.

Røyket dobbelt så mye

I det ene av studiens to forsøk fikk samtlige deltakere placebo (74 dagligrøykere), men halvparten ble fortalt at de fikk et vitamin C-tilskudd.

Så gjennomførte alle en timelang spørreundersøkelse, der det var lov å røyke. De som trodde de fikk vitaminpille, røykte nesten dobbelt så mange sigaretter som kontrollgruppa.

I studiens andre eksperiment, med 80 deltakere, trodde den ene gruppa at den knasket multivitaminer.

Igjen røykte vitamingjengen mer. De som festet mest lit til at vitaminene skulle gjøre susen for helsa, fyrte opp oftere enn de mindre entusiastiske.

Chiou W-B, Wan C-S, Wu W-H, og Lee K-T. A randomised experiment to examine unintended consequences of dietary supplement use among daily smokers: Taking supplements reduces self-regulation of smoking. Addiction, 106: doi:10.1111/j.1360-0443.2011.03545.x Sammendrag her.