Her kommer treningspillen

Lyst til å bli utholdende, sterk og slank uten å trene, eller bare ved å trene litt? To kjemiske stoffer kan gi fantastiske resultater.

"Ingen resultater uten smerte? To kjemiske stoffer kan gi samme effekt som trening."

De to stoffene heter GW1516 og AICAR. De lurer kroppen til å tro at den har gjennomgått en hard treningsøkt, på cellenivå.

Muskelcellene tror de har trent, og endrer seg på samme måte som de gjør ved trening.

Mengden fettsyrer og glukose i blodet reduseres, musklene blir større og forbrenningen øker. Til og med utholdenheten blir høyere.

Testet på mus

Forskere ved Salk Institute for Biological Studies i La Jolla i USA, visste at mus som er genetisk endret til å ha en høyere aktivitet i den cellulære signalveien PPR delta, har høyere forbrenning av fett og glukose og er mye mer utholdende enn vanlige mus.

PPR delta gjør musene om til slanke og sterke maratonløpere – uten trening. Men var det mulig å gjenskape denne prosessen ved hjelp av kjemiske stoffer – uten å genetisk endre dyrene?

Forskerne undersøkte først effekten av et stoff kalt GW1516, som tidligere hadde vist seg å stimulere PPR delta. De ga stoffet til mus i fire uker.

Musene fikk den samme økte forbrenningen av glukose og fettsyrer som de genetisk endrete forsøksdyrene. Men når musene måtte løpe på tredemølle, viste de forbausende nok ingen endring i utholdenhet.

Virket med trening

Ville trening ha noen innvirkning på hvordan stoffet virket?

Forskerne fikk mus til å løpe 50 minutter hver dag på en tredemølle, samtidig som at musene fikk GW1516.

Treningen kombinert med GW1516 økte musenes utholdenhet med 77 prosent i forhold til forsøksdyr som hadde trent uten det kjemiske stoffet.

I tillegg økte mengden sent sammentrekkende muskler med 38 prosent. Det er disse musklene som forbrenner fett. Trimming økte altså virkningen av stoffet som simulerte trening.

Null trening - superform

Når vi trener, forbrenner muskelcellene et stoff som heter ATP for å få energi. Når ATP er brukt opp, blir det til AMP. Dette stoffet virker igjen som et signal, som blant annet får cellene til å skaffe mer ATP.

Forskerne i La Jolla lurte derfor på om tilføring av AMP for å simulere trening, ville ha den samme effekten med GW1516 som det ordentlig trening hadde.

En ny gruppe mus ble gitt både GW1516 og et kunstig fremstilt AMP kalt AICAR.

Etter fire uker uten noe som helst trening, økte utholdenheten til musene med 44 prosent sammenliknet med mus som verken trente eller ble gitt de kjemiske stoffene.

- Det er en like stor forbedring som når vi trener jevnt, sier Vihang Narkar, som utførte mye av forskningen, i en pressemelding.

Ikke bare for sofagriser

Det blir ikke bare sofagriser som kan komme til å nyte godt av forskningsresultatene.

Mennesker med muskelsvinnsykdommer, eldre og syke som ikke kan trene, og folk med helsefarlig overvekt, vil kunne ha god nytte av en framtidig treningspille.

I tillegg vil nok de to stoffene være attraktive for profesjonelle idrettsutøvere.

Forskerne i La Jolla har derfor samarbeidet med World Anti-Doping Association og laget en svært følsom test som kan oppdage GW1516 og AICAR i urinprøver.

Narkar et al., AMPK and PPARб Agonists Are Exercise Mimetics, Cell 134, 1–11, 8. august 2008. DOI 10.1016/j.cell.2008.06.051.