Vondt i korsryggen?

Hvis du ikke digger yoga, prøv et treningsopplegg med hovedvekt på vanlige tøyingsøvelser. Begge deler gir tilnærmet like god effekt mot korsryggsmerter, ifølge studie.

Publisert
Eksempel på full strekk mot himmelen. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)
Eksempel på full strekk mot himmelen. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)

Amerikanske forskere har sett på hvordan de to aktivitetsformene virker på korsryggsmerter som har oppstått uten noe entydig årsaksbilde, og som varer over tid.

Det viser seg at både tøyingsøvelser og yoga jevnt over har en moderat positiv effekt på personer med middels sterke smerter i nedre del av ryggen.

228 voksne deltok i studien, som er publisert i Archives of Internal Medicine.

Deltakerne ble delt i grupper og ble veiledet gjennom øvelsene av instruktører. Treningen innebar én ukentlig økt over et tidsrom på tre måneder.

I tillegg ble samtlige oppfordret til å gjennomføre øvelser hjemme.

Første fullskalastudie

- Det er en interessant studie, faktisk den første fullskalastudien som måler effekter av yoga på korsryggsmerter.

- Den inkluderer to treningsgrupper hvor tanken er å gi pasientene den samme fysiologiske påvirkningen, og dermed kunne evaluere den mentale komponenten av yoga.

Kjersti Storheim. (Foto: (Foto med tillatelse fra formi))
Kjersti Storheim. (Foto: (Foto med tillatelse fra formi))

Det sier fysioterapeut og forsker Kjersti Storheim ved Oslo Universitetssykehus, til forskning.no

- Avkrefter yoga-hypotese

Storheim har både muskel- og skjelettsmerter, og ryggproblemer og trening som interesseområder i sin forskning.

- Studien har et stort nok antall pasienter og er bra gjennomført. Dermed får man også bedre dokumentasjon på effekter. Selv om det er mest fokus på yoga i studien, så opplever tøyingsgruppen tilnærmet like gode utfall, påpeker hun.

Les mer om tøyingsøvelser hos Norsk helseinformatikk.

- Hypotesen om at yoga og eventuelle mentale komponenter forbundet med denne spesifikke treningsformen skal være en bedre treningsform enn annen trening blir avkreftet, ifølge Storheim.

Mange vonde rygger

60-80 prosent av den norske befolkningen vil få vondt i ryggen minst en gang i løpet av livet.

5-10 prosent opplever kroniske plager av en varighet på tre måneder eller mer.

Storheim råder personer med ryggsmerter til å være aktive, og til å finne seg en aktivitet som både er praktisk overkommelig og som de trives med.

- Da kan fore eksempel yoga, tøying eller styrkeøvelser være alternativer, sier Storheim.

Ganske bra oppmøte, men…

I studien var oppmøtet ganske bra i begge grupper. For eksempel var det i yogagjengen 65 prosent som fikk med seg minst 8 treninger, mens andelen var 59 prosent i tøyingsgruppen.

 (Foto: (Illustrasjon: www.colourbox.no))
(Foto: (Illustrasjon: www.colourbox.no))

- I tøyningsgruppen var det imidlertid nesten 20 prosent som ikke var på en eneste trening, noe som kan ha påvirket resultatet i den gruppen, bemerker Storheim.

Terskelen for å drive tøyningsøvelser hjemme kan ellers se ut til å være lavere enn om øvelsesformen heter yoga.

82 prosent i tøyingsgruppen rapporterte aktivitet tre eller flere dager i uken. Tilsvarende i yogagruppen var 63 prosent.

I tillegg undersøkte forskerne hvordan det gikk med en gruppe som fikk utdelt brosjyrer, til selvhjelp av ryggen.

De opplevde også en viss framgang, men den var mindre enn for gruppene som bedrev tøying og yoga.

- Ingen mirakelkur

- Studien føyer seg inn i rekken av forskningsarbeider på ryggfeltet som viser at aktivitet, og flere ulike treningsformer, kan hjelpe på kroniske korsryggsmerter, sier Storheim.

I hvert fall til en viss grad. Noen kan bli helt kvitt plagene, andre vil fortsette å ha vondt.

- Hvis man ser i norske kliniske retningslinjer for behandling av kroniske ryggsmerter, så er hovedanbefalingene øvelser og trening, å være i aktivitet.

- Det er ikke en type trening som framsettes som en mirakelkur, den finnes heller ikke. Mye forskjellig trening vil ha en moderat positiv effekt på ryggen, legger Storheim til.

Referanse:

A Randomized Trial Comparing Yoga, Stretching, and a Self-care Book for Chronic Low Back Pain. Karen J. Sherman, m.fl. Archives of Internal Medicine, Online first, 24. oktober 2011.doi:10.1001/archinternmed.2011.524 Sammendrag her.