Amerikanske forskere har utviklet en slankepille som virker på mus. Nå skal de sette igang forsøk på mennesker. (Foto: Microstock)

Pille lurer mus til å forbrenne mer

En ny pille lurer kroppen til å tro at den spiser, og setter i gang fettforbrenning. Ifølge legemiddelverket er pillen lovende. Men hittil har bare mus fått gleden av vektreduksjon.

Forskere ved Salk Institute for Biological Studies i California har utviklet en pille som effektivt slanker overvektige mus. Ifølge forskerne er pillen snart klar til å utprøves på mennesker.

Pillen slår på et protein som naturlig skilles ut i tarmen når man spiser et måltid, og som gjør at tarmene begynner å forbrenne maten.

- Den fungerer som et liksom-måltid, og sender ut de samme signalene som normalt skjer når du spiser mye mat. Dermed rydder kroppen plass til mer mat, uten at det tilføres kalorier, sier Ronald Evans, direktør ved Salks Gene Expression Laboratory og en av forfatterne av studien, i en pressemelding.

- Veldig spennende

- Pillen som er utviklet, virker lovende, men det er for tidlig å si om den virker mot overvekt på mennesker, sier overlege Sigurd Hortemo ved Statens legemiddelverk.

Ifølge overlege Sigurd Hortemo ved Statens legemiddelverk, er pillen som Salk Institute har utviklet veldig spennende og interessant.

- Det er mye interesse rundt denne reseptoren med forkortelsen FXR. Når man spiser frigjøres gallesyre til tarmen.

Den binder seg til reseptoren FXR som er et protein som finnes inne i for eksempel tarmceller. Dette fører til endringer i nedbrytingen av fett og sukker, sier Hortemo til forskning.no.

Mange legemiddelfirmaer har i årevis prøvd å fremstille medisiner som kan stimulere reseptoren utenom måltider.

Lovende, men tidlig

Ifølge Hortemo er det tre måter slankepiller kan virke på. Enten ved å senke appetitten, ved å redusere opptak av næringsmidler eller ved å øke forbrenningen.

- Dersom medisinen viser seg å virke ved å få til omstillinger av forbrenningen, og man samtidig unngår bivirkninger som tidligere medisiner har hatt, er det lovende, sier Hortemo.

Men han understreker at det er for tidlig å si om pillen på sikt vil påvirke overvekt hos mennesker.

Tidligere studier har vist at tarmbakterier som holder deg slank, kan være arvelig

Musene ble slankere

Da forskerne ga pillene med virkestoffet fexaramine til overvektige mus i fire uker, sluttet de å legge på seg. De mistet fett, fikk lavere blodsukkernivå og kolesterolnivåer enn ubehandlede mus. Pillen reduserte også betennelser hos musene.

I tillegg fikk de høyere kroppstemperatur, noe som kan tyde på at forbrenningen gradvis bygger seg opp. Forskerne fant også at musenes depoter av hvitt fett i kroppen omdannet seg til den sunnere, energibrennende, brune formen for fett.

Til og med bakterieinnholdet i magen endret seg, uten at forskerne vet hva denne endringen kan bety.

- Reseptoren FXR er veldig interessant på mange måter. Det er tidligere vist at den også kan deaktivere eller aktivere arveanlegg, sier Hortemo.

Lett i to tiår

Det amerikanske laboratoriet har brukt nesten to tiår på å studere proteinet som spiller en viktig rolle for å få kroppen til å skille ut gallesyre fra leveren, fordøye mat og lagre fett og sukker.

Menneskets kropp slår på reseptoren FXR ved starten av hvert måltid, for å forberede seg på virkningen av mat. I tillegg til å utløse utskilling av gallesyre for å fordøye maten, endres også blodsukkernivået og det forårsaker at kroppen brenner fett for å forberede seg på det kommende måltidet.

Slitt med bivirkninger

Legemiddelfirmaenes forsøk på å behandle fedme, diabetes, leversykdommer og andre metabolske tilstander har også tidligere ført til utvikling av legemidler for å aktivere forbrennings-mekanismen.

Men disse legemidlene har påvirket flere organer og hatt en rekke bivirkninger. Derfor ville forskerne ved Salk Institute finne en måte å slå på FXR bare i tarmene, i stedet for at det går ut i blodbanen og videre til leveren, nyrene og binyrene hvor proteinet også virker.

- Når man spiser, får man en rask aktivering av responser i hele kroppen, men det skjer først i tarmene, sier Evans i pressemeldingen.

De har derfor utviklet medisinen for lokal virkning bare i tarmen som gir færre bivirkninger.

Alternativ til slankeoperasjon?

I motsetning til tidligere slankepiller som senker appetitten, men som har vist seg å ha en rekke uheldige bivirkninger, gir ikke denne pillen redusert appetitt.

Forskerne antar at pillen trolig er tryggere for mennesker siden denne pillen bare virker lokalt i tarmen. De jobber nå med å organisere kliniske tester på mennesker for å studere om pillen også kan virke mot overvekt hos mennesker.

Ideelt sett ser de for seg bruk av pillen som et alternativ til slankeoperasjon i kombinasjon med kostholdsplaner og livsstilsendringer under legetilsyn.

Tidligere studier har vist at regelmessige måltider kan redusere risikoen for diabetes.

Sungsoon Fang m.fl.: Browning fat by stimulating a bile acid sensor in the intestine. Nature Medicine. 5.jan. 2015. Sammendrag.