Dette er en av artene som kanskje er en viktig motor for å holde korallrevene i gang. Dette er en såkalt Bluebelly Blenny fotografert på et rev. (Foto: Tane Sinclair-Taylor

Knøttsmå fisk har en svært viktig men makaber rolle for livet på korallrevene

De er ikke lengre enn 5 centimeter, men en forskergruppe mener å ha avdekket at de små fiskene har en sentral rolle for det yrende livet rundt korallrev.

Korallrev er fulle av liv. Totalt er de hjemsted for nesten 25 prosent av alle artene som lever i havet, men det er et gammelt mysterium knyttet til disse revene.

Det slo selveste Charles Darwin at revene var som oaser av liv i det tropiske Stillehavet, som består av store områder som er ganske ufruktbare, ifølge marinbiologen Andrew Frederic Johnson som skriver hos The Conversation.

Hva som driver økosystemene på revene har flere forklaringer, men en forskergruppe mener å ha funnet noe av svaret i en ny vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Science.

Dette er Lutjanus kasmira, en av mange arter som lever av de små kryptobentiske fiskene. (Bilde: Tane Sinclair-Taylor)

Småtasser

De små fiskene kalles kryptobentiske fisker, og det er mange forskjellige arter av dem. Navnet kommer av at de gjemmer seg på havbunnen. Forskerne har samlet inn kunnskap om livssyklusen til disse småfiskene fra flere forskjellige rev, og de har laget modeller som simulerer livet rundt korallrevene.

Og forskerne mener å vise at disse småfiskene er en ekstremt viktig matkilde for nesten alle rovdyrene som lever rundt revet. Så mye som 60 prosent av all maten de andre fiskene spiser består av disse småfiskene, ifølge forskningen.

Visse arter får nesten 90 prosent av all maten sin gjennom å spise disse fiskene.

Så mange som 70 prosent av alle de voksne, kryptobentiske fiskene dør hver eneste uke.

Men hvorfor forsvinner ikke de små fiskene når presset er så kraftig?

En annen variant av de små fiskene. De fleste av disse blir spist i løpet av noen få uker. (Bilde: Tane Sinclair-Taylor)

Holder seg nære

De små fiskene er svært raske til å reprodusere, og de vokser svært fort. Og de produserer svært mye yngel. De er en del av planktonet som lever rundt revene.

Yngelen, som er larvestadiet til fisk, holder seg tett inn på revene som er undersøkt. Dette kan gjøre at larvene har større sjanse for å overleve, og det kommer en kontinuerlig strøm av yngel som kan erstatte de voksne fiskene som dør.

Forskerne beskriver dette som en diger og viktig pumpe, som flytter næringsstoffer rundt i næringskjeden.

En annen teori som kan være med på å forklare hvorfor korallrev er så produktive, har blitt foreslått av en forskergruppe ved National Oceanic and Atmospheric Administration i USA (NOAA).

De kaller dette Island Mass effect, og dreier seg om at det vokser mye mer plankton i samme område som det finnes rev, og at dette fenomenet finnes på de fleste steder det også er rev. Funnene er beskrevet i en artikkel i tidsskriftet Nature Communications.

S.J. Brandt mfl: Demographic dynamics of the smallest marine vertebrates fuel coral-reef ecosystem functioning. Science, 2019. DOI: 10.1126/science.aav3384