Annonse

Tørrfisk som julemat

Kroatia er et lite marked for norsk tørrfisk, men med økende inntekter blant kroatene ligger det til rette for et større forbruk. Julen er tørrfisksesong.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"I Kroatia selges tørrfisk i supermarkeder, og som her på tradisjonelle markedsplasser."

Med et forbruk på om lag 170 000 kilo årlig er Kroatia et lite marked sammenlignet med det store tørrfisklandet Italia.

Men med 4,5 millioner mennesker og en stadig sterkere kjøpekraft blir Kroatia mer interessant for norsk fiskerinæring.

Dette er også bakgrunnen for at Tørrfiskforum, et fagforum for tørrfiskbransjen, nå har besøkt landet.

Kostbar delikatesse

Fiskeriforskning har sammen med tørrfiskprodusenter fått møte importører, grossister og representanter for dagligvarebransjen som selger tørrfisk i Kroatia.

Tørrfisk regnes som en delikatesse i middelhavslandet, og er blant de dyreste matvarene. Kiloprisen varierer fra 150 til 200 kroner.

Den er særlig populær som julemat, men spises også i forbindelse med faste og påske.

Tørrfisk som trekkplaster

- For supermarkeder og butikker er det viktig å ha tørrfisk blant varene for å vise at de har et godt utvalg og dermed tiltrekke kunder. Tørrfisk i sortimentet betyr også økt omsetning av andre varer, sier Olaf Pedersen, som har gjort undersøkelser i det kroatiske markedet.

Han er markedsstipendiat med base i Milano, og engasjert av Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening for å få fram mer markedskunnskap om tørrfisk.

- I Kroatia spises tørrfisk først og fremst hjemme, men det ser også ut til at forbruket øker i restaurantmarkedet, sier Pedersen, som nå arbeider med en markedsrapport om det kroatiske tørrfiskmarkedet.

Powered by Labrador CMS