Maur dreper på avstand

En afrikansk maur sender ut gift som lammer termitter så alvorlig at de dør.

Først omringer de en termitt på en avstand av 0,5 til 1 centimeter. A: etter 10 minutter faller termitten, ruller på rygg, og spreller med bena. B: færre bevegelser fra termitten, alle maurene nærmer seg. C: Noe senere forbereder maurene seg på å dra termitten til maurtua. D: En konkurrerende maur skremmes vekk. (Foto: (Bilder: A. Rifflet, et al. PLoS ONE, doi:10.1371/journal.pone.0028571.g001))

Resultatene rapporteres i PLoS ONE. Forskerne har undersøkt arten Crematogaster striatula.

De mener studien kan fungere som et utgangspunkt for flere undersøkelser der man jakter på insektmildler med naturlige stoffer som basis.

I tillegg håper forskerne at kunnskapen skal kunne bidra til å redusere problemer med resistens mot eksisterende midler.

Det viser seg at den kjemiske miksturen som C. striatula slipper ut fra brodden sin har tre funksjoner, opplyses det i en pressemelding som Public Library of Science har sendt ut.

Tiltrekker - og frastøter

Den øker for det første tiltrekningskraften på potensielle partnere av egen art.

For det andre virker den frastøtende på fiendtlige maur av andre typer. Og; den tar altså knekken på termitter.

De to første effektene av giften krever direktekontakt med miksturen. Den tredje inntreffer uten noen form for kontakt.

Forskerne påpeker at dette er viktig, fordi mens maurfiender konkurrerer om sukkerkilder, og vil trekke seg tilbake når de lukter giften, blir termittene igjen og forsvarer territoriet.

Det pågår hele tiden et evolusjonsmessig våpenkappløp mellom termitter og maur. Når C. striatula har omringet en termitt på litt avstand, og snur rompa til, da er termitten i trøbbel!

Rifflet A, Tene N, Orivel J, Treilhou M, Dejean A, et al. (2011) Paralyzing Action from a Distance in an Arboreal African Ant Species. PLoS ONE 6(12):e28571. doi:10.1371/journal.pone.0028571