Vil teste hobbit-DNA

Forskere vil gjøre et nytt forsøk på å kartlegge genene til arten kjent som hobbit-mennesket fra Flores i Indonesia.

Homo florensiensis kalles også "hobbiten". (Foto: Wikipedia)

Etter gjennombrudd i forhold til gensekvensering av neandertalerne og det såkalte Denisova-mennesket fra Sibir kan genene til Homo floresiensis stå for tur.

Denne utdødde menneskearten ble om lag en meter høy og er kjent fra levninger funnet på øya Flores i Indonesia.

I løpet av 2011 håper genetikere fra Australian Centre for Ancient DNA (ACAD) å hente DNA fra en 18 000 år gammel tann fra en H. floresiensis, melder naturenews.

Betingelsene er ikke de beste, blant annet fordi klimatiske forhold gjør at DNA brytes raskt ned i tropene.

Håper det lykkes

Utviklingen i DNA-sekvensering kan gjøre det mulig å overvinne tidligere problemer med å hente arvemateriale fra H. floresiensis-levninger, ifølge Tony Djubiantono, som er direktør ved Indonesian National Centre for Archaeology i Jakarta

Genstudier kan gi en avklaring i kontroversen om hvor ”hobbiten” skal plasseres på slektstavla over oss og våre nærmeste slektninger. Tilsvarende forsøk mislyktes i 2003.

Christina Adler ved australske ACAD setter sin lit til nye måter å hente ut DNA på som er mer skånsomme for materialet. Andre eksperter er mer tvilende til om det vil lykkes.

Underlig nabolag

Det som er sikkert er at de kortvokste slektningene våre, som man mener levde inntil for 17 000 år siden, fortsetter å pirre fantasien.

Flores hadde et særpreget dyreliv, som knyttes til at evolusjonen ofte tar egne veier på isolerte øyer.

BBC meldte i forrige måned at det var funnet fossile rester av en kjempestork som kan ha levd på Flores samtidig med ”hobbitene”. Storken kunne bli 1,8 meter høy og veie 16 kilo, ifølge et internasjonalt forskerteam.

Størrelsen vil ha gjort den til en formidabel utfordring for H. florensiensis.

Dyrelivet på Flores hadde ellers mange artige innslag, og omfattet både kjemperotter, dvergelefanter og komodovaraner – en kjøttetende øgle som fortsatt lever på noen av øyene i regionen.