Kinesere testet lyntog i 500 km/t

Til tross for flere tilbakeslag for landets prestisjetunge høyhastighetsprosjekt, fortsetter kineserne å tøye grensene.

Dette seks vogner lange toget ble testet i hastigheter helt opp mot 500 kilometer i timen på en testbane i Tsingdao i helga. (Foto: Xinhua)
Dette seks vogner lange toget ble testet i hastigheter helt opp mot 500 kilometer i timen på en testbane i Tsingdao i helga. (Foto: Xinhua)

I samarbeid med:


 

Denne saken er produsert av NRK.

Det ekstremt hurtige toget ble i jula testet på en bane i Tsingdao, mellom Beijing og Shanghai på østkysten.

Det blant annet også på denne strekningen at verdens raskeste operative høyhastighetstog kjører, med en fart på 300 kilometer i timen, skriver China Daily.

Verdensrekorden på testbane er det imidlertid forsatt franskmennene som står for. I 2007 satte deres TGV ny hastighetsrekord med 574,8 km/t.

Inspirert av sverd

Det er en underprodusent av Kinas største togprodusent, CSR Corp Ltd, som har utviklet den iøynefallende doningen, som kan være fremtiden for Kinas ambisiøse tognett.

Med en kropp laget av karbonfiberforsterket plast og en lang, strømlinjeformet snute, skal nyvinningen være inspirert av gamle kinesiske sverd, ifølge selskapets sjekstekniker Ding Sansan.

Høyhastighetstoget har en trekkraft på hele 22 800 kilowatt, sammenliknet med togene på Beijing-Shanghai-linjens 9 600 kilowatt.

– Denne testen vil gi oss en verdifull referanse i det pågående arbeidet med høyhastighetsbaner, sier en talsperson for selskapet.

Skadeskutt prestisjeprosjekt

Kina har investert tungt i et nytt nettverk av høyhastighetstog. De har allerede over 8.000 kilometer høyhastighetsjernbane i landet, og etter planen skal det bli 16 000 innen 2020.

Målet om å bygge ut verdens mest omfattende nettverk for lyntog ble inntil nylig løftet fram som en nasjonal stolthet og et symbol for landets rivende teknologiske utvikling.

Les også: Nok et pinlig tilbakeslag for Kina
I august ble derimot i alt 54 av disse togene kalt tilbake av sikkerhetsgrunner. Dette som følge av flere feil på togsettenes signalsystemer, sensorer og kommunikasjonssystemer.

Tilbakekallingen kom bare tre uker etter at 40 mennesker ble drept i en kollisjon mellom to høyhastighetstog, en ulykke som har utløst voldsom debatt om det kinesiske prestisjeprosjektet.

Moderate utsikter

Kinas minister for jernbanene, Liu Zhijun, er også arrestert for korrupsjon, og rapporter har kommet som avslører at sikkerhetshensyn er blitt underprioritert i hastverket med å rulle ut det enorme høyhastighetsnettverket, skriver Physorg.

Dermed er kinesiske myndigheter nå også forsiktige i sine fremtidsutsikter, til tross for de oppsiktsvekkende testene i Tsingdao.

– De fremtidige togene vil ikke nødvendigvis reise med den hastigheten vi nå har fått demonstrert, sier CSR-topp Zhao Xiaogang til Beijing Morning News.

– For oss er det viktigste nå å sette sikkerheten i høysetet.

Powered by Labrador CMS