Eldste spor av spindelvev

Nok en gang viser rav seg som en ypperlig oppbevaringsboks for glimt fra fjern fortid. Nå ser deler av urgamle edderkoppnett dagens lys.

Forskere har klart å få bekreftet at tråder i ravforekomster ved Sussex-kysten sør i England faktisk er 140 millioner år gammelt spindelvev fra edderkopper i tidlig Kritt, perioden mange forbinder med enorme dinosaurer.

Det var fossiljegere i amatørklassen som kom over ravbitene, mens de var på leting etter nettopp dinosaurlevninger.

Avbildning gjennom mikroskop av 140 millioner år gammelt edderkoppspinn fanget i rav. Vi ser fortsatt antydninger til fullverdig spindelvev på bilde A, høyre del. Vi ser også en tråd med rned en rekke av klebrige små dråper, markert med piler. På bilde B ser vi en lang spiralformet tråd med flere dråper. (Foto: University of Oxford/Geological Society of London)

- Ravet spindelvevet ble funnet i er svært sjeldent, og er blant de eldste forekomstene noen sinne som har slike levninger inni seg, sier professor Martin Brasier i paleontologi ved University of Oxford.

Studien er publisert i nyeste utgave av Journal of the Geological Society.

Slekt med moderne hjulspinnere

Analyser av spindelvevet har fastslått at det er spunnet av edderkopper som er i nær slekt med moderne hjulspinnere, som korsedderkoppen, en relativt vanlig art også i Norge.

- Disse edderkoppene etterlater seg klebrige dråper i nettet sitt, i den hensikt å sette bytte ut av spill, sier Brasier. Faktisk ser vi slike seige små dråper bevart inne i ravet.

- Etter det vi kjenner til, er spindelvenet vi har oppdaget det eldste kjente for vitenskapen, fortsetter professoren i et presseskriv fra Geological Society of London.

(Foto: Colourbox.no)

I tillegg til spindelvevtrådene, fant forskerne at ravet inneholdt planterester, avføring fra insekter - og eksempler på mikrober fra tidlig Kritt.

- På denne tiden for, 140 millioner år siden, var det et mye varmere klima på jorden, og ganske store dinosaurer som Iguanodon og Allosaurus var i storslag, forteller Brasier.

Gjemt på sjøbunn

Det som sannsynligvis skjedde den gangen da spindelvev, ekskrementer og planterester endte sine dager inne i ravklumpen, var at de ble fanget i harpiks/kvae fra trær, som trolig sivet ut etter branner.

Så har klumpen ligget i millioner av år på bunnen av det som senere ble en innsjø, helt til den så dagens lys som følge av erosjon langs kystlinjen, og at landskapet løftet seg.

Så langt er kun en liten del av det innkapslede spindevevet undersøkt.

Derfor tror professor Brasier at man kan ha flere nye oppdagelser i vente, ikke minst siden bildeteknologien etter hvert har blitt svært så kraftfull og avansert.

- Det er svært spennende å være paleontolog om dagen, siden vi kan se ting mer i detalj enn noen gang tidligere i historien.

- Studien er en del av et større prosjekt, det er mye mer å finne, og vi har enda mer spennende ting å rapportere om i nær framtid, varsler professoren i presseskrivet.

Her viser avbildningen gjennom mikroskopet tre par av spindelvevtråd (A), mens bildet under (B) viser et tettere utsnitt av det øverste paret. (Foto: University of Oxford/Geological Society of London)

Martin Brasier, Laura Cotton og Ian Yenney. First report of amber with spider webs and microbial inclusions from the earliest Cretaceous (c. 140 Ma) of Hastings, Sussex. Journal of the Geological Society, London, Vol. 166, 2009, pp. 1–9. doi: 10.1144/0016-76492008-158.