Fant gigantisk rovøgle

Forskere mener de kan ha funnet den største europeiske rovøglen noensinne, i Portugal.

Torvosaurus Gurneyi kunne bli ti meter lang, og veide mellom fire og fem tonn. Fossilet ble først funnet på Lourinha-feltet nord for Lisboa i 2000, men det har tatt lang tid å sette sammen skjelettet, og enda lenger å artsbestemme fossilet. (Foto: Christophe Hendrickx)

Forskere jubler over et nytt fossilfunn på det såkalte Lourinhã-feltet nord for hovedstaden Lisboa i Portugal. Denne uka ble det publisert en forskningsrapport og bilder av en av de største hodeskallene som er funnet i Europa.

Fossilene som er funnet er i størrelsesorden gigantiske, og forskerne mener de har funnet den største rovøglen som noensinne er funnet i Europa.

Torvosaurus gurneyi ble trolig ti meter lang og veide mellom fire og fem tonn. Hodet var rundt 115 centimeter langt, og de lengste av de knivskarpe tennene var ti centimeter lange.

Det mener paleontologene indikerer at dette dyret var helt på toppen av næringskjeden på den iberiske halvøy for 150 millioner år siden. I tillegg vil den trolig ha vært dekket av en tidlig utgave av fjær, kjent som «proto-fjær». Trolig litt av et syn for engstelige byttedyr.

Hurum: – Veldig spennende

Paleontolog Jørn Hurum ved Naturhistorisk museum i Oslo (Foto: Bjørnar Kjensli)

Paleontolog Jørn Hurum ved Naturhistorisk museum i Oslo er imponert over arbeidet som ligger til grunn for funnet i Portugal.

– Her holder de på å grave ut et stort fossilbed, og de driver møysommelig arbeid. Og det er jo veldig spennende at de har funnet en såpass stor øgle, men for meg er det mest interessant at de går i dybden på ett område. Det kan gi unik innsikt i en liten tidshorisont i Portugal for 150 millioner år siden, sier Hurum til NRK.no.

– Og det er bra for forskerne at de iblant gjør ett mediavennlig funn, som kan gi oppmerksomhet også til det andre arbeidet som gjøres. Det er veldig viktig med funn av pollen og planter i samme tidsperiode, men det selger ikke forsider, sier han.