Siden september har skogbrannen svidd av mer en 12 millioner hektar med skog og utmark sør og øst i Australia. Minst 33 mennesker er døde i brannene, og forskere regner med at så mange som én milliard dyr er utryddet.

Koalaer er blant 113 truede arter i brannherjede Australia

Skogbrannene i Australia har ødelagt store leveområder for en rekke dyr. 113 arter, inkludert koalaen, trenger øyeblikkelig hjelp, ifølge et ekspertpanel.

– De fleste av disse dyrene har fått minst 30 prosent av sitt habitat svidd av og mange har fått enda større områder ødelagt, ifølge et ekspertpanel for dyreliv og truede arter.

Ekspertgruppen ble satt sammen av den australske regjeringen forrige måned for å undersøke hvordan brannene har påvirket dyrelivet i de enorme områdene som er svidd av.

Koalaen er blant 113 arter som trenger øyeblikkelig hjelp etter skogbrannene i Australia, slår en ekspertgruppe fast.

Siden september har skogbrannen brent mer enn 12 millioner hektar med skog og utmark sør og øst i Australia. Minst 33 mennesker er døde i brannene, og forskere regner med at så mange som én milliard dyr er utryddet.

En foreløpig liste har identifisert 113 dyrearter som bør prioriteres. Det er 13 fugletyper, 19 pattedyr, 20 reptiler, 17 frosker, 5 virvelløse dyr, 22 krepsdyr og 17 fiskesorter på listen.

Prioriteringen er blant annet basert på i hvor stor grad dyrenes habitat er forsvunnet på grunn av skogbrannene og hvor utsatt dyrene var før brannene startet.

Ekspertene har ikke identifisert noen dyr som er utryddet på grunn av brannene. Det er likevel flere arter som står i fare for å bli utryddet på grunn av tapte landområder. Andre arter, som koalaen, har mistet en betydelig del av leveområdet og trenger akutt hjelp og en plan for å gjenopprette bestanden, mener ekspertene.

Beskyttelse av ubrente områder er ett av tiltakene blir anbefalt for å sikre tilholdssted for dyrene.

Den australske regjeringen satte forrige måned av 50 millioner australske dollar, om lag 310 millioner norske kroner, til beskyttelse av plante- og dyreliv.