Den nykårede, bevingede verdensrekordholderen i snipefamilien fløy fra Alaska til New Zealand på 11 døgn - uten pause.

Med 12 000 kilometer på 11 døgn satte vadefuglen verdensrekord

En vadefugl fløy fra Alaska til New Zealand uten stopp. Nå er den verdensrekord-holder.

16. september la lappspove-hannen ut på reisen fra Alaska. Over Stillehavet fløy den i en fart på opptil 88 kilometer i timen, og 11 dager senere landet den i nærheten av Auckland i New Zealand, skriver The Guardian – som var først ut med å omtale saken.

Reisemålet ligger 12 000 mil fra der den startet. Og den tok ingen pauser, konstaterer forskerne bak studien.

Utstyrt med chip

For å følge fuglens luftige ferd, utstyrte forskerne den og 19 andre med små sendere. Verdensrekordholderen har altså tidenes lengste dokumenterte flyvning uten stopp for en fugl. Den danket dermed ut rekordholderen fra 2007, som presterte 11 680 kilometer.

Lappspoven har noen egenskaper som kommer godt med på langtur. At den er svært energieffektiv er en av dem, sier Jesse Conklin til The Guardian. Han er forsker i Global Flyway Network, som står bak kartleggingen av lappspovenes flyvaner.

Likevel går det en del energi på en 12 000 kilometer lang flyvning. Verdensrekordholderen dro fra Alaska sammen med tre andre, men først hadde de to måneder med koldtbord på Alaskas tidevannssletter. Der de spiste de rikelig med musling og mark.

Feter seg opp før reisen

Lappspove-hannene veier normalt mellom 190 og 400 gram. De kan doble vekta før de legger ut på flytur, men har samtidig mulighet til å skrumpe inn indre organer for å lette på unødvendig last.

– De er designet som en jetjager. Lange, pekende vinger og en veldig slank form gir dem stort aerodynamisk potensiale, forklarer Conklin til The Guardian.

Og selv om man ikke vet sikkert, tror forskerne at fuglene ikke sover underveis, ifølge den engelske avisa.

– Eneste fugl som trenger å fly så langt

Lappspove er ikke den eneste trekkfuglen som flyr imponerende langt. Antakeligvis kan flere fugler fly mer enn 10 000 kilometer, sier Conklin.

Når det er sagt er lappspoven den eneste fuglen som trenger å gjøre det, fortsetter han.

Lappspoven er definitivt ikke alene om å være fugl med imponerende flygeprestasjoner. Mmens noen flyr langt, flyr andre høyt.

6000 meter til værs

I 2012 hadde stripegåsa den uoffisielle verdensrekorden i høydeflyging, ifølge forskning.no-artikkelen Gjess, we can.

Mens lappspoven har verdensrekord i distanse, flyr stripegåsa usedvanlig høyt.

Stripegåsa er på vinterferie i India, og returnerer til fristende hekkeområder i Kina og Mongolia hver vår. Det medfører en flytur over verdens høyeste fjellkjede: Himalaya.

Og fra det indiske lavlandet utgjør stigningen mellom 4000 og 6000 meter – den gjør gjessene unna på én dag.

GPS i hodet?

Trekkfugler, slik som lappspoven, flyr mange titalls tusen kilometer, og finner med selvsikkerheten i behold fram til riktig sted.

Det samme gjør gjøken, som holder til i Afrika i høst- og vinterhalvåret. De som er født i Norge, vender tilbake til den norske våren – og den samme dalen – hvert år.

Og rekord-lappspoven finner fram til New Zealand, en øy langt ute i Stillehavet. Hvordan er det mulig?

– De ser ut til å være kapable til å vite hvor de er på kloden. Vi kan ikke egentlig forklare det, men de virker til å ha et innebygget kart, sier Conklin.

I 2016 skrev NRK i en artikkel om trekkfugl at fuglene bruker både sola, stjernene, jordas magnetfelt, lukt og landskapet for å orientere seg om hvor de er, og at trekkruta er delvis medfødt, men også tillært.

Til våren vender lappspoven med verdensrekord med all sannsynlighet tilbake til Alaska. Hvor lenge verdensrekorden holder, gjenstår å se.

Saken er oppdatert 19/10